Monday 21 July 2008

Anak-anak Tahfiz Berpuasa Sunat

Assalamualaikum!

Seperti lazimnya pada setiap hari Isnin warga sekolah kami melakukan puasa sunat. Berpuasa sunat adalah satu latihan ibadah yang wajib bagi anak-anak tahfiz kami.Mereka sepatutnya berpuasa sunat juga pada hari khamis. Namun kerana hari Kamis adalah hari aktiviti kawad kami, buat masa ini kami tidak sampai hati untuk menyuruh mereka berpuasa pada hari Khamis.

Tadi kami telah berbuka puasa, Alhamdulillah kami mendapat rezeki lebih. Makanan istimewa kami sediakan, ditambah pula dengan sedekah makanan dari jiran. Bagi aku dan pak haji kami cuba sedayanya berpuasa bersama-sama anak-anak tahfiz kami. Kami ada sedikit masaalah apabila tiba hari berpuasa. Pertama ialah untuk membangunkan mereka untuk sahur. Kedua hendak memastikan semua mereka yang boleh berpuasa melakukannya. Ada juga kami telah mendapat lapuran ada diantara anak-anak itu ( seorang dua ) yang cuba ponteng berpuasa. Ada juga yang mengadu gastrik dan tidak tahan berpuasa. Oleh kerana puasa yang ini adalah pusa sunat maka kami tidaklah menghukum mereka yang tidak tahan berpuasa atau mengadu sakit. Namun kami akan menghukum kalau mereka tidak bercakap benar.

Pada bulan ini kami telah menerima 3 orang pelajar baru, 1 orang lelaki dan 2 orang perempuan. Nampaknya mereka dapat menyesuaikan diri walaupun masuk ke sekolah kami agak lewat.Kami masih menerima pelajar baru untuk tahun ini. Tahun hadapan kami tidak akan mengambil pelajar baru untuk Tingkatan 2.

Disini mak teh ingin mengumumkan bahawa sekolah kami akan membuka Sekolah Rendah Tahfiz Al Quran. Kami akan menggunakan sistem yang sama bersesuaian dengan tahap sekolah rendah. Kurikulumnya adalah integrasi 3 ia-itu Al Quran hafazan, subjek agama dan akademik kurikulum KBSR. Pendaftaran untuk Jan 2009 bermula sekarang dan kami mengambil kemasukkan untuk darjah 1, 2, dan 3. Untuk sekolah rendah ianya sekolah harian bukan berasrama penuh berbanding Sekolah menengah kami.Ada juga ibu-ibu yang meminta kami buat asrama untuk anak-anak sekolah rendah. Kami tidak akan buat asrama untuk sekolah rendah kerana tak terdaya nak menjaga anak-anak yang masih kecil itu dan kedua kasihan kalau dipisahkan mereka yang masih kecil dari ibubapa mereka.

Sesiapa yang berminat silalah berhubung dengan kami. Sila layari laman web kami www.mtaqsa.com. Terima kasih.

2 comments:

  1. Tahniah atas penubuhan sekolah tsbt. Sy rasa amat kagum dgn Puan....
    Setiap kali sy bace blog Puan... hati sy terasa betapa bertuahnya Puan...mendidik ank2 utk hafaz Alquran.

    ReplyDelete
  2. tetamu setia, terima kasih diatas komen anda yang amat memberangsangkan.

    Alhamdulillah! Saya dan Pak haji juga amat bersyukur kerana di izinkan Allah SWT untuk kami melakukan kerja-kerja ini.

    ReplyDelete