Saturday 23 August 2008

Percutian Ke Terengganu

Assalamualaikum!

Hari Rabu lalu aku dan Pak haji pergi bercuti ke Terengganu. Kami bertolak jam 5.00 am. Sampai di stesyen pertonas yang nak masuk karak tu kami berhenti solat subuh dan bersarapan. Kemudian kami terus perjalanan ke Kuantan. Di Kuantan berjumpa dengan parent anak tahfiz kami. Dia belanja kami makan nasi kerabu.

Kemudian kami teruskan perjalanan sampai kemaman. Di sana dengan panduan Sarina melalui fon kami sampai di rumahnya jam 12.00 tengah hari. Disitu kami temuduga seorang pelajar dengan ibunya sekali. Sarina hidangkan kami dengan spheggeti dan bubur kacang. Seronok bertemu Sarina dan anak-anaknya kerana Sarina dan keluarga merupakan kenalan baik Lia sewaktu di Jaordan ( dunia ni kecilkan? )

Jam 2.00 petang kami meninggalkan rumah Sarina menuju Kerteh. Di sana pula dengan panduan fon kami sampai ke rumah mak lang jam 3.00 petang. Pertemuan dengan mak lang juga seperti bertemu kawan lama. Kami berborak sambil mak lang jamukan kami roti jala dan kek cokolat. Kerana Pak lang tiada di rumah Pak haji berehat di taman mak lang sahaja. Mak lang juga memberikan hadiah kepadaku. Ternyata mak lang ni pemurah orangnya.

Selepas rumah mak lang kami mencari rumah anak tahfiz kami seorang lagi. Dari panduan melalui fon juga kami jumpa rumah yang di cari terletak tidak berapa jauh dari rumah mak lang dan parent anak tahfiz inipun kenal akan mak lang dan Pak Lang.
Kami di sambut mesra dan sambil berbual panjang kami di hidangkan pula dengan hidangan keropok lekor dan pisang goreng. Kami terasa seolah-olah bertandang kerumah keluarga sendiri.( Sememang keluarga anak-anak tahfiz kami dan menjadi seperti keluarga besar kami ) Setelah rehat, mandi dan solat di sini kami bertolak ke Kuala Terengganu.

Kami sampai di Kuala Terengganu selepas maghrib sebab dalam perjalanan itu kami telah singgah makan malam dahulu. Oleh kerana musin cuti dan musabakah antarabangsa sedang berjalan di Kuala Terengganu, tidak ada bilek kosong di hotel 4 bintang yang dahulunya tempat kebiasaan kami menginap. Akhirnya kami dapat bilik di sebuah hotel baru yang tak ada bintangpun. Kerana hotel itu masih baru maka aku rasa bolehlah tahan menginap di situ. Harga bilik rm 110.

Keesokkan harinya kami pergi meronda Kuala Terengganu. Pertama pergi cari tukang yang nak peterikan pahar tembaga yang kami beli darinya banyak tahun yang lalu. dua kali pusing baru jumpa orang tersebut. Dua buah pahar yang patah kaki itu selamat dipeterikan harga rm 15 sahaja. Harga pahar jenis yang aku dah beli tu sekatang rm 140. Dulu aku beli harga rm 70 sahaja. Selamat aku dah beli 13 pahar bertahun yang lalu. Hehehe, kiranya dalam perkara ini aku berpandangan jauhlah.

Kemudian kami pergi tengok Trengganu Equestrian Resort ( TER ) tempat Ude akan memasukki pertandingan Berkuda Dressage di jadualkan selepas raya nanti. Kami juga pergi melihat masjid Kristal. Hari kedua kami pergi pasar Payang. Aku tak tahan panas, jadi hanya sempat beli buah. gula melaka dan 2 helai kaftan sahaja. Songket yang aku cari tidak ada yang berkenan kerana tukang-tukang tenun songket telah membawa hasil kraf mereka ke Kuala Lumpur untuk pameran di Kompleks Kraftangan Conlay. Nampaknya aku dah silap langkah kenalah balik semula ke KL nak cari songket istimewa untuk pengantin. Di sebelah petang kami pergi ke tempat yang selalu di adakan Pertandingan berkuda Endurance. Agak jauh tempat itu namanya Lembah Bedong dan semasa kami melawat itu sangat sunyi ( kerana tidak ada apa-apa aktiviti ) hanya ternampak seekor kucing dan seorang pekerja. ( lengannya umpama padang arafah di luar musim haji )

Keesokkan paginya kami bertolak pulang jam 8.00 pagi setelah pekena nasi dagang kat tepi jalan selepas jambatan sugai tu. Aku agak hampa sebab nasi dangang yang dulunya kegemaranku tidak sesedap yang diharapkan! Berasnya terasa keras macam kurang masak je! Mungkin mereka telah gunakan beras yang lain kualitinya. Alhamdulillah! Kami selamat sampai rumah jam 2.00 petang.