Saturday 18 October 2008

Hari Raya Puasa Enam

Assalamualaikum!

Hari ini adalah hari raya warga MTAQSA. Semalam kami tamat berpuasa enam, sunat Syawal. Untuk mendapatkan bonus pahala berpuasa setahun kami galakkan semua warga MTAQSA melakukan puasa ini. Tak habis-habis kisah hari rayakan? Namun mak teh nak ceritakan kisah hari raya kami kerana kami akan jadikan puasa enam dan majlis berhari raya ini sebagai tradisi kami setiap tahun. Malam nanti selepas maghrib kami akan merayakannya.

Aku telah pergi ke pasar membeli barang-barang perlu. Selepas tengah hari nanti kami akan mula memasak. Menu kami termasuk ayam panggang ( B-b-Q ), coleslaw, kentang putar, nasi beriyani, darca, daging masak hitam, mee kuah MTAQSA spesial, blue berry muffin dan sirap limau. Selepas ini mak teh nak marinate ayam dahulu sebanyak 10 ekor. Tugas-tugas lain telah di bahagikan kepada anak-anak dan anak-anak tahfiz.

Anak-anak tahfiz banan akan mengemaskan halaman dan mendirikan khemah serta mengatur meja dan kerusi. Anak-anak tahfiz banat berebut-rebut nak membantu di dapur menyediakan coleslaw dan kentang putar. Menyediakan muffin pula akan di juarai oleh Ude dan 2 orang anak-anak tahfiz. Mereka juga akan mengangkat dan menghidangkan makanan. Ayam panggang akan di bakar oleh anak-anak banan. Kalau mereka tak pandai bakar kami akan goreng sahaja bersalut tepung special. Rasanya nanti lebih sedap dari yang di beli dari outlet makanan segera ayam yang terkenal tu.

Tugas mak teh pula adalah memasak nasi beriani, darca, kuah mee MTAQSA spesial dan marinate ayam. Kelihatan mudah dan sedikit sahaja kerja mak teh kan! Itu lah beruntangnya mak teh kerana mempunyai anak-anak yang ramai. Kami akan menyediakan makanan untuk 100 orang termsuk untuk kami semua dan tetamu yang di jemput.

Semalam Pak haji tidak berapa sihat. Hari ini mak teh tak benarkan dia buat apa-apa kerja berat. Tapi dia masih sibuk juga membuat kelas tambahan dengan pelajar-pelajar. Aku tak boleh nak kata apa sebab jenis Pak haji ni tak boleh di larang. Pak haji juga akan menemu duga seorang ustazah untuk diambil sebagai tenaga pengajar kami.

Setakat ini dahulu mak teh dah terpaksa nak masuk dapur. Nanti tak manjadi pula masaka-masakan tu. Hehehe!

No comments:

Post a Comment