Saturday 4 October 2008

Berhari Raya di Shah Alam

Assalamualaikum!

Hari ini hari raya keempat. Kami telah berhari raya di shah alam. Alhamdulillah terasa ketenangan berhari raya di tahun ini. Keadaan yang sunyi dan tenang di kawasan ini kembali seperti biasa hari ini apabila kedengaran jiran-jiran telah kembali ke rumah masing-masing setelah beberapa hari berada dikampung mereka.

Dengan ini telah sepuluh tahun kami berhari raya di shah alam. Ada beberapa perkara yang menguntungkan berhari raya di shah alam. Pertama kami tidak perlu berebut-rebut untuk pulang ke kampung dan tidak perlu mengalami kesesakan jalan raya. Kedua kami dapat melakukan solat tarawih sehingga tammat 30 malam ( kalau balik ke kampung selalunya kami tidak dapat berbuat demikian ). Ketiga kami menghidupkan tradisi Shah Alam sebagai kampung kami di mana anak-anak dan cucu akan balik berhari raya. Sudah ramai juga jiran-jiran seperti kami yang berhari raya disini ( dalam deretan jalan kami sahaja ada 10 buah rumah yang berhari raya disini )

Anda tentu ingin mengetahui apa istemewanya berhari raya disini. Kami bersolat Hari Raya di masjid Negeri jam 8 pagi. Namun kami selalunya telah berada di masjid sebelum jam 7.30 pagi. Seawal jam 7 pagi masjid sudah penuh di banjiri umat Islam jelasnya warga asing. Kebanyakkanya adalah warga Indonesia, Bangladesh dan India. Ada juga beberapa orang warga Timur Tengah. Sebagai warga Shah Alam, ( orang lama ), aku merasa bertanggungjawab menjadi tuan rumah. Jadi akupun melantiklah diri sendiri mengatur saf-saf jemaah wanita. Aku juga beraksi seperti seorang pengawas sekolah, ( teringat zaman persekolahan di mana aku adalah seorang pengawas ) menyuruh mereka ( jemaah wanita asing ) mengenakan telekung menutup aurat ( kerana kebanyakkan mereka datang dengan pakaian cantik-cantik mereka tidak menutupi aurat, ada juga yang bermake-up penuh ), menyuruh mereka mematikan telefon bimbit mereka. Ada juga yang aku terpaksa minta duduk kat luar masjid kerana mereka tidak akan bersolat. Kadang-kadang ada juga perasaan kurang toleransi terhadap perangai mereka ini, namun seketika itu juga aku teringat anak-anakku yang sedang di perantauan. Maka akupun cuba berlaku baiklah terhadap mereka-mereka ini.

Setelah selesai solat sunat Aidil Fitri, kami pulang ke rumah untuk makan juadah istemewa yang telah di sediakan. Untuk tahun ini aku masak nasi beriani, dalca, rendang, ketupat palas, nasi impit dan kuah kacang berayam. Aku rasa puas kerana sudah boleh memasak makanan-makanan istimewa tersebut. Kalau semasa aku muda-muda dahulu, aku tidk pandai memasaknya, jiran-jiranlah yang akan memberi sumbangan hidangan istemewa tersebut setiap kali kami berhari raya di shah alam. Zaman muda dahulu aku akan menangis kalau tidak berhari raya di kampung. Sekarang zaman itu telah berlalu, aku sudah bersedia menjadi tunggak kepada keluargaku sendiri.

Selepas rehat sebentar kami keluar menziarahi keluarga Mak Su dan Pak su. Mereka merupakan saudara kami yang rapat walaupun kalau nak dikira pertalian persaudaraan mereka adalah dua pupu Pak haji. Di rumah Pak Su kami bersembang kisah-kisah saudara-mara sambil menjamu selera. Kemudian kami akan beredar kerumah Imam dan sahabat-sahabat orang masjid. Sepatutnya selepas itu kami kerumah Imam Besar, tetapi tidak jadi pada hari raya pertama. Kemudian kami juga ada jemputan untuk ke rumah sahabatku seorang Datin dan lagi seorang, Puan Seri. Namun kami belum juga pergi mengunjungi mereka itu.

Tahun ini aku rasa malas nak bergerak, mungkin kerana faktor umur yang dak meningkat.
Namun pagi tadi aku telah pergi melawat seorang insan istemewa, seorang blogger yang ramai mengetahui kisahnya. Seronoknya dapat bertemu beliau yang dengan ramah mesra telah menerima kunjunganku. Alhamdulillah terasa terpautnya satu ikatan persahabatan yang InsyaAllah akan berkekalan. Aku berdoa semoga insan istemewa ini sentasa di rahmati Allah SWT. Ameen!

2 comments:

  1. sedapnya juadah raya mak teh... *terliur*

    Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin buat mak teh sekeluarga, termasuk anak2 yang di perantauan :)

    ReplyDelete
  2. Kalau tahu berhariraya di Shah Alam, sudah tentu saya datang berkunjung.

    SELAMAT HARI RAYA. MINAL AIDIL WAL FAIZIN.

    ReplyDelete