Sunday 27 November 2011

Salam Maal Hijrah 1433

Assalamualaikum!

Semalam jam 6.00 petang kami beserta anak-anak tahfiz telah pergi ke masjid negeri Shah Alam untuk menyambut tahun baru hijrah 1433. Di masjid ada ceramah, tazkirah oleh tokoh-tokoh agama yang di kenali. Bersemangat Imam Besar Sahibulfadhilah Ustaz Mustaffa memberi kata-kata perangsang untuk tahun baru sambil membawa ramai-ramai jemaah melafazkah kalimah " Laailahaillallah " Teruja aku melihat ramai jemaah yang hadir terutama kaum wanita. Ruang wanita padat hampir-hampir seperti keadaan dibulan Ramadhan.

Sejurus sebelum azan maghrib berkumandang, kami semua mengaminkan doa akhir tahun dan awal tahun yang telah dibaca oleh seorang Imam. Selepas azan berkumandang jemaah mengaminkan doa awal tahun diikuti dengan solat maghrib.Seronok melihat suasana di dalam masjid Negri. Makanan ringan juga ada disediakan untuk para jemaah.

Berita Mtaqsa: Anak-anak tahfiz sedang tekun mengulang kaji mata pelajaran agama. Besok mereka akan mulakan last lap of the exam iaitu 15 mata pelajaran agama. Sebelum ini mereka telahpun tamat mendudukki peperiksaan al-Quran dan akademik. Kesian tengok mereka dah letih study tambahan pula virus flu sedang melanda asrama lelaki. Jadi ramai dah yang terkena jangkitan virus itu. Mereka telah dibenarkan pulang untuk dirawat oleh keluarga masing-masing. Oleh kerana esok ada exam paper, dijangka mereka akan kembali semula ke asrama petang ini.

Hujan sedang mencurah dengan lebatnya. Suasana yang sejuk mengingatkan aku kepada Kundasang dan Cameron Highlands. Kami bercadang akan membawa anak-anak tahfiz naik Gunung Jerai dan Cameron Highlands pada awal tahun 2012. Di awal tahun ini Mtaqsa telah menawan Gunung Kinabalu. Insyaallah tahun ini kami bercadang menawan Gunung Jerai Kedah dan Gunung Berincang, Cameron Highlands.

Berita Keluarga: Alhamdulillah cucuku Amir semakin besar walaupun baru berumur 2 bulan. Nampaknya dia sesuai tinggal di Kedah bersama ibu dan ayahnya. Cucuku Ammar pula akan menyambut hari lahirnya yang ke2 pada 5 Disember ini. Dia juga seorang yang bertubuh besar. Nampaknya cucu-cucuku mewarisi moyang mereka sebelah Pak Haji.

Next Berita Keluaga: Dr Aliaa dah mula menyesuaikan diri dengan kehidupan housemannya. Lega sikit hati kami sebagai ibubapa mendengar perkembangan itu. Dia kalut dalan department O&G. Aku berdoa dia dapat menjalankan tugasnya dengan baik dan sentiasa mendapat sokongan kawan-kawan dan ketua-ketuanya. Secara peribada aku suka kalau dia menjadi pakar O&G apabila mengenagkanpakar bidan aku dahulu seorang lelaki.

Lagi Berita Keluarga: Anak bertuahku Adlan telah di terima masuk fakulti Musik UiTM. Alhamdulillah. Dia telah menunggu selama 2 tahun untuk berjaya diterima. Namun sementara itu dia telah mendapat certificate in Music dan telah bersama menjayakan persembahan ochestra di UKM.

Sekian dahulu coretan untuk kali ini sehingga kita bertemu lagi. Wassalam!

No comments:

Post a Comment