Saturday 19 November 2011

Banyak Cerita

Assalamualikum!

Terlalu banyak cerita nak diupdatekan kerana telah lama aku tidak mencoretkan sesuatu di ruang ini. Jadi sebelum ada orang sms aku mengapa tak update blog ini, aku buatlah entry ini. Maaf ye Pak Uneng dan pengikut-pengikut setia yang lain. Kesibukan dan kesuntukan masa mengakibatkan situasi ini.

Big story yang pertama ialah aku telah mendapat cucu yang kedua seorang pahlawan bernama Mohammad Amir. Sekarang umurnya 2 bulan. Ingat tak dia ada cousin bernama Mohammad Ammar berumur hampir 2 tahun. Alhamdulillah, aku sudah ada 2 orang cucu!Mohammad Amir telah berpantang di Kuala Kangsar dan sekarang dalam perjalanan balik ke Alor Setar mengikut ayahnya yang bekerja dengan Insaniah.Rancangan Amir akan berada di sana selama sebulan sebelum ibunya balik bertugas di UiTM, Kuala Pilah. Kesian Amir! Mailah balik dok Shah Alam dengan maktok. Kalau dok dengan maktok belum tumbuh gigi dah pandai baca kitab!

Big story kedua adalah kisah Lia, anakku yang kelima, telah bergelar Dr Aliaa. Beliau telah mendapat posting nun di utara tempat lubuk asal kami dekat dengan rumah neneknya. Dia masih dalam peringkat menyesuaikan diri dengan kehidupan seorang houseman. Berita darinya setiap hari ialah tak ada rehat, tak cukup tidur dan tak sempat makan, membuatkan kami sebagai ibubapanya tak senang hati mendengarnya. Nasib dia telah memdapat department O&G sebagai permulaan kerja menjadikan dia sedikit huruhara. Keterujaan yang dia ceritakan adalah apabila dia menyambut kelahiran seorang baby boy arab dan seorang cina dari China yang mana ibu-ibu tersebut tidak pandai berbahasa Inggeris, jadi dia teruja dapat menggunakan bahasa Arab berkomunikasi dengan mereka.

Kisah anak-anak tahfiz pula, mereka sedang menduduki peperiksaan akhir tahun. Peperiksaan akademik dan al-quran telah selesai dan mereka sedang menduduki peperiksaan subjek-subjek agama. Ada juga yang sedang menduduki peperiksaan SPM. Sebulan lalu anak-anak tahfiz ting 4 telah menduduki peperiksaan SMTQ ( Sijil menengah tahfiz Quran ). Puteri-puteri kami merupakan calon smtq yang pertama dalam sejarah. Insyaallah kami yakin mereka akan mendapat keputusan yang cemerlang.

Hari akhir sesi tahun ini adalah pada 10 Disember ini. Di hari itu juga akan di adakan perjumpaan ibubapa dengan guru-guru dan ibubapa akan diberi taklimat sebelum bercuti oleh Pak Haji. Ini merupakan peluang ibubapa beramah mesra dengan guru-guru dan bertanyakan mengenai prestasi anak-anak mereka.

Hari ini merupakan hari pertama kami menemuduga calon-calon yang memohon untuk memasuki sekkolah ini bagi sesi 2012. Tarikh temuduga seterusnya adalah pada 26 dan 27 november. Nampaknya minat terhadap sekolah ini semakin bertambah. Rencana dan iklan bagi MTAQSA ada terbit dalam majalah Asuh November 2011 ( m.s. 36). Insyallah, kami bercadang untuk mengambil 20 pelajar lelaki dan 10 pelajar perempuan.

Sekian dulu buat kali ini. Selamat menjalankan tugas masing-masing. Wassallam!

No comments:

Post a Comment