Thursday 28 August 2008

Kalut Sedikit

Assalamualaikum!

Kita akan menyambut Hari Kemerdekaan pada 31 0gos ini dan pada malam itu juga kita akan tengok anak bulan Ramadhan. Tanpa aku sedari Hari Kemerdekaan dan Ramadhan datang serentak dan itu juga bermakna hari kelahiran anak sulungku akan menjelma iaitu pada 1 september. ( Nampaknya kali ini tak buat sambutanlah untuk Birthday Kin ).

Aku dan Pak haji juga sedang sibuk dengan hal-hal sekolah. Kekalutan kami di tambah pula dengan beberapa orang anak tahfiz kami sakit dan demam sejak mereka masuk kembali dari percutian sabtu lalu. Tiga orang sudah di jemput pulang oleh keluarga mereka, hanya tinggal anak sarawak dan anak cilik yang masih di asrama. Aku tidak suruh mereka pulang kerana suhu mereka tidak tinggi. Insya-Allah mereka akan pulih esok.

Ditambah kepada kesibukan itu, kami telah mendapat banyak jemputan makan untuk anak-anak tahfiz. Jadi sibuklah nak tunaikan jemputan-jemputan itu. Namun kami sangat bersyukur kerana masyarakat sudah sedar akan kewujudan kami sebagai sebuah sekolah tahfiz. Jadi adalah terasa masyarakat menhargai usaha-usaha kami dan anak-anak tahfiz kami serta masyarakat nampaknya berkehendak kepada golongan tahfiz ini.

Esok aku kena bawa anak-anak tahfiz ke tailor kami untuk menempah jubah baru bulan ramadhan dan sepasang baju melayu untuk mereka yang akan bertaddarus di Istana. Setiap malam mereka akan pakai jubah putih namun pada hari 23 puasa nanti akan ada majlis khatam al-Quran dan majlis itu akan di hadiri oleh Duli Tuanku atau Adindanya, maka protocol menghendaki mereka berpakaian baju melayu lengkap dengan kopiah dan sampin. Warna baju melayu sekolah kami ialah biru sedang dan sampin songket biru.

Terlalu banyak perkara yang aku nak ingat dan fikirkan sehingga banyak perkara yang aku lupa. Pertama aku lupa tempah baju raya untuk kami sekeluarga kerana asyik memikirkan tempahan baju-baju kami semua termasuk baju pengantin untuk majlis perkahwinan Amal nanti. Bila fikirkan perkara-perkara yang mesti dibuat untuk majlis itu aku rasa tidak ada banyak masa lagi. Insya-Allah majlis kami akan berlangsung pada awal Disember nanti. Tetapi aku jenis tak mahu gelabah. Aku cuba take it cool sahaja. Kerja yang perlu di buat telah di bahagi-bahagikan kepada anak-anakku. Aku perlu confirm menu dengan katerer dan cari khemah-khemah dan confirm guests list sahaja. Perkara-perkara yang anak-anak buat mereka kena tunjuk atau beritahu untuk mendapat persetujuanku.

Kepada semua pembaca blog mak teh di ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK!
Semoga Allah SWT akan panjankan umur kita dan di beri kesihatan supaya dapat beribadah pada bulan ramadhan ini dengan berpuasa di siang hari dan bertarawih serta bertaddarus di malam hari. Ameen!

2 comments:

  1. wahh!! busy betul Mak Teh.. mungkin Mak Teh kena ada planner besar atas meja. Bila teringat je, terus catat. Neeza dulu ada jugak planner atas meja tapi last2 jadi tukun tiruan hehehe..

    Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak ye Mak Teh.. Semoga amalan kita diberkatinya. Insyaallah...

    ReplyDelete
  2. Neeza, memang sibuk betul! Mak tehpun dulu ada planner a white board on the wall to the kitchen.

    Kemudian masa nak buat kenduri doa selamat suatu masa dulu tu ada orang angktat simpan kat store. Hehehe! Sekarang nak cari gantung balik.

    ReplyDelete