Wednesday 17 June 2009

Kerenah Pelajar-Pelajar Luar Negara

Salam Semua!

Dari pagi mak teh ligat buat perkara-perkara yang perlu dibuat. Mula pergi tengok ibuku yang nak balek ke Kedah. Kemudian pergi pasar, seterusnya masak makanan untuk 10.30 pagi. Kemudian rehat sebentar sambil baca Readers' Digest.

Belum sempat rehat Pak haji panggil sebab Manager syarikat pengeluar mesin basuh datang. Kami buat bayaran deposit 30% untuk membeli mesin basuh itu. Minggu hadapan mereka akan hantar mesin tersebut. Lepas tu kami tak payahlah hantar kain cucian ke kedai dobi.

Esok kami akan bersihkan kawasan porch depan dorm asrama puteri. Insya-Allah anak-anak Tahfiz Puteri akan dapat menggunakan kawasan tersebut untuk solat dan study. Sekarang mereka mempunyai ruang legar, jadi bolehlah mereka bernafas sedikit.

Anak-anak Tahfiz junior pula yang di bawah jagaan Cikgu Wani sudah masuk ke bilik darjah sendiri. Nampaknya sekarang mereka boleh belajar dalam keadaan lebih selesa dan tenteram. Sedikit demi sedikit kami cuba memperbaiki keadaan.

Cerita mengenai pelajar-pelajar dari luar Negara itu ada sesuatu yang menarik. Pada mulanya mereka tidak mahu memakan makanan sarapan dan makanan jam 10.30 pagi yang di sediakan. Kami tidak melayan permintaan mereka untuk keluar membeli makanan yang secocok dengan selera mereka. Mereka mestilah cuba menyesuaikan diri dengan keadaan tempatan. Hari ini 2 orang diantara mereka telah cuba makan mee kuah yang kami hidangkan.

Mengenai penyampaian pelajaran pula kami cakap saja dalam English, Bahasa Arab dan Bahasa Melayu. Kami dapati mereka fasih berbahasa Inggeris, tahu sedikit bahasa Arab ( ada seorang boleh berbahasa Arab Fusoh ) dan hanya tahu beberapa patah perkataan Bahasa Melayu. Kami berpendapat lama-kelamaan mereka akan memahami juga bahasa Melayu. Lagipun mereka bercadang untuk menduduki peperiksaan SPM kelak.

Makanan jam 10.30 kami hari ini ialah mee kuah dam menu makan malam kami ialah ikan bawal sweet n sour, sotong masak chili dan sayur bayam. Makan malam kami besok akan di sedekahkan oleh seorang dermawan. Kenyang lagilah anak-anak Tahfiz kami! Alhamdulillah, itulah rezeki mereka !



Mengajar seorang Pak Cik Memanah




Ceria Bersama kawan-kawan

4 comments:

  1. Salam,

    Elok tu ajar anak2 pelajar asing tu makan dan adapt cara hidup kita di sini, taklah susah kita nak sediakan menu khas untuk mereka.

    Selamat mengajar !

    ReplyDelete
  2. Salam Mak Teh, Pls pray for Alisa yer..semoga Allah panjangkan umurnya, disembuhkan penyakitnya dan juga diberi kekuatan buat kami sekeluarga utk menempuh dugaan ini..Moga berkat doa MakTeh Allah makbulkan doa kami.

    ReplyDelete
  3. Wah! Murah rezeki anak-anak tahfiz ni...alhamdulillah!

    Salam...Kak Long

    ReplyDelete
  4. Lama tak jenguk ke sini, MAk teh :)
    RIndu lah pulak ;)

    ReplyDelete