Tuesday 23 June 2009

Kisah Pelajar-pelajar Luar Negara

Salam Semua !

Mula-mula mak teh nak minta maaf kepada pembaca blog ini kerana buat masa ini mak teh tidak dapat membuat entry setiap hari. Mak teh sentiasa teringat akan adik-adik di rumah yang setiap malam menunggu cerita semasa mengenai kakak-kakak dan abang-abang mereka.

Hari ini kita beri laluan kepada berita untuk adik-adik dirumah dahulu. Malam tadi mak teh beri kepada abang-abang di asrama tu jamuan Pizza. Itu kerana niat mak teh nak berikan mereka makan Pizza sebab anak mak teh dapat masuk UiTM. Selepas berbuka puasa dengan hidangan istimewa mereka dapat pula makan Pizza walaupun hanya seorang sepotong sahaja.

Hari ini anak-anak Tahfiz perempuan tak jadi pergi berenang kerana kolam renang ada kerosakkan. Kesian ! Semalam mereka tidak jadi berkawad kerana hujan. Petang ini anak-anak Tahfiz lelaki bermain bola.

Baru saja aku sedang buat entry ini ada orang SMS bertanyakan mengapa lama tak update. Dia ingin mengetahui kisah selanjutnya pelajar-pelajar dari luar Negara itu. Ok, salah satu sebab mengapa aku tidak update ialah seminggu kami pening menangani hal budak Luar itu. Oleh kerana latar belakang dan budaya mereka berbeza dari kita mereka mengambil masa untuk settle down. Letih dan pening jugalah kami dibuatnya. Pertama mereka jenis cakap tak henti-henti dan mengeluarkan suara yang kuat dan suka berkumpul sesama mereka walaupun Pak haji telah mengasingkan mereka. Kedua mereka lambat atau enggan menerima arahan. Ketiga mereka tidak mahu memakan makanan kita.

Selepas beberapa hari mereka berada bersama kami, aku telah memanggil ibu-ibu mereka. Aku menerangkan kesusahan kami menjaga budak-budak ini dan menyuruh mereka membawa keluar anak mereka ke sekolah lain. Kami menerangkan keadaan dan apa yang telah berlaku. Maka kecewalah ibu-ibu itu lalu merayu agar kami bersabar dan minta diberi peluang kepada anak-anak mereka. Mereka mengaku dan faham apa yang kami komplenkan mengenai anak-anak mereka.

Selepas itu mereka dibenarkan berjumpa anak-anak mereka. Sambil mereka marah, dan memberi amaran kepada anak-anak mereka dalam bahasa mereka dan bahasa Inggeris si ibu menangis. Dapatlah aku faham sikit-sikit butir percakapan mereka. Sambil ibu yang menagis memarahi anaknya ada juga anak yang menangis menerangkan kedudukan mereka. Mereka tidak mahu anak-anak mereka keluar dari sekolah kami dan anak-anak merekapun menyatakan mereka suka tinggal di asrama dan belajar di sekolah kami.

Sebelum ibu-ibu itu pulang aku telah memberi amaran keras akan memanggil mereka ambil anak-anak mereka sekiranya anak-anak itu tidak berubah atau tidak mahu mengikut arahan kami. Kami telah letih dengan kerenah mereka!

Hari-hari seterusnya menampakkan perubahan kelakuan anak-anak pelajar luar itu. ( Kami tidak menyangka mereka boleh berubah begitu cepat! ) Mereka sudah duduk berasingan seperti arahan Pak haji, mereka tidak lagi bercakap kuat-kuat. Mereka juga telah mula memakan makanan yang disediakan dan menggunakan tangan apabila menyuap nasi. Ok, setakat ini mereka di kira masih boleh tinggal dengan kami dan aku tidak akan memanggil ibu mereka untuk membawa mereka keluar. Namun kalau ada apa-apa yang kami dapati sukar mendidik mereka, maka kami tahu apa tidakan seterusnya.

Perubahan anak-anak pelajar luar itu melegakan kami. Aizad sudah senyum semula dan Pak haji sudah tidak tension lagi kerana mereka dan akupun sudah tidak rasa kurang senang terhadap mereka. Laporan dari anak-anak Tahfiz berkata pelajar-pelajar ini sudah mula menyesuaikan diri denagn mereka. Jadi di harap ibubapa janganlah bimbang kerana ada perkara positif dari kehadiran pelajar-pelajar luar ini. Pertama anak-anak kita telah mula bercakap Bahasa Inggeris dengan pelajar-pelajar luar itu dan juga sesama mereka. Kedua anak-anak Tahfiz kita cuba menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar-pelajar luar ini.

Alhamdulillah! Allah SWT telah mempermudahkan urusan kami. Kami menerima anak-anak pelajar luar ini adalah kerana Allah jua. Mereka datang dari jauh berhijrah ke negara kita semata-mata kerana hendakkan anak-anak mereka dapat menuntut ilmu Agama. Mereka telah merayu untuk kami menerima anak-anak mereka, mereka menyifatkan diri mereka sebagai pelarian orang-orang Muhajirin. Maka kami rasa ianya telah menjadi tugas kami untuk membantu mereka yang ingin belajar ilmu Agama keran Allah jua. Maka siapalah kami untuk menolak permintaan itu ?




Anak-anak Tahfiz Puteri di hadapan Asrama mereka




Di hadapan Dorm baru Asrama Puteri





Pak haji telah melawat Kelab Ekuin untuk menyediakan program Ekuin MTAQSA




Aksi seorang penunggang di Kelab Ekuin tersebut

4 comments:

  1. Salam,

    Bukan adik2 je yang menanti update makteh, kami kat sini pun sama.

    Alhamdulilah anak2 pelajar asing tu mahu mendengar kata dan amaran ,memang payah mulanya, harap mereka kekal dengan sikap ingin berubah .

    ReplyDelete
  2. Salam Sarina,

    Kami akan cuba mengubah perangai dan sikap mereka sedikit demi sedikit. Nampaknya ibu-ibu mereka adalah orang-orang yang berhemah dan educated juga. Mereka berhijarah dari negara asal ke Australia dan kanada. Anak-anak mereka di lahir dan membesar di negara-negara tersebut sebab itu kurang didikan Agama.

    ReplyDelete
  3. memang susah kan mak teh nak menyesuaikan diri dengan masyarakat setempat...bab makanan pun jadi masalah..tapi Alhamdulillah dah nak settle dah...sikit je lagi tuuu....

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Laaa...patutlah lama blog tak di update, rupanya sibuk dengan pelajar2 luar tu. Tak pelah, mungkin mengambil masa juga nak sesuaikan diri mereka dengan keadaan di sana. Si kecik hari tu tanya apa jadi dengan blog mak teh.

    Kak Long

    ReplyDelete