Wednesday 16 March 2011

Bersarapan Di Kedai

Assalamualaikum! Cara kami menjaga Anak-anak Tahfiz adalah sama seperti kami menjaga anak-anak kami. Sesekali kami akan membawa anak-anak kami keluar bersarapan di kedai, Begitulah juga yang kami lakukan kepada Anak-anak Tahfiz.

Al-kisah hari Jumaat lepas sebelum mereka balik bercuti kami bawa mereka ke kedai di Seksyen 8 untuk bersarapan. Ini bukan kali pertama kami bersarapan di kedai itu. Selepas solat subuh hari Jumaat di masjid Negeri, mereka dapat 'treat' makan di kedai.Kebiasaannya pada hari Jumaat mereka bangun jam 4.30 pagi untuk bersiap kerana hendak bersolat di Masjid Negeri.Kerana ketabahan, kerajinan dan ketaatan disiplin, kami belanja mereka makan spesial begini kira macam insentiflah untuk mereka. ( Sebulan atau lebih sekali )

Apa jadi pada pagi Jumaat lepas? Aku kelamkabut meyelongkar nak cari cash. Dapatlah sedikit, cukup rasanya tapi agak tak sedap hati sebab wang itu nak di gunakan untuk kepasar nanti. Anyway akupun turut serta anak-anak yang sudah mula makan di kedai itu. Melangkah sahaja aku masuk kedai terdengar namaku di panggil orang. Aku agak pelik sebab itu panggilan namaku di kampus. Segera aku menoleh dan terlihat kawan lama seangkatan iaitu Datuk AN dan bekas Inspektor AZ sedang menikmati makanan di satu sudut. Saat itu juga Pak haji ke sisiku menerangkan bahawa Bekas Inspektor telah membayar harga makanan untuk Anak-anak Tahfiz. Lantas aku tersenyum mendekati 2 sahabat itu lalu menadah tangan dan mengucapkan Jazakallah !

" Small matter!" kata Bekas Inspektor apabila Pak Haji ucapkan terima kasih.

" Small to you but big to us. " kata Pak Haji.

Sesudah berbual sedikit bertanyakan khabar kedua sahabat itupun beredar.

Aku bertanya pada Pak Haji, " Macammana kira sebab kita belum habis makan?"

"Pak haji jawab, " Estimate sahaja nanti selebihnya kita bayar." Sementara itu satu van lagi anak-anak Tahfiz tiba untuk makan bersama kami. Kamipun menjamu selera. Aku dah pesan mereka boleh order 2 roti canai atau 1 roti canai dan 2 biji kuih beserta 1 gelas teh tarik. Sedang mereka makan Pak Haji belegar untuk pastikan apa yang mereka makan supaya kami boleh bayar. Selesai kami semua makan Pak Haji bangun nak bayar tetapi diberi tahu ada orang yang telah bereskan semua bayaran. Pak haji segera bangun nak ucap terima kasih pada orang yang buat bayaran itu tetapi orang itu cepat-cepat meninggalkan kedai tanpa mahu di kenali.

Menyedari apa yang telah berlaku, iaitu makanan sarapan kami pada pagi semua telah orang bayarkan, aku tercengang. " Masyallah! " kataku perlahan. Dalam hati berkata selamatlah duit aku ni nak pergi pasar. Inilah diantara pengajaran yang aku dapat sepanjang menjalankan maahad tahfiz ini: Apabila ikhlas niat nak beri makan Anak-anak Tahfiz, janganlah takut tak cukup kewangan sebab Allah SWT akan sediakan rezeki itu. ( Ini bukan pertama kali perkara seperti ini berlaku pada kami ) Wallahua'lam !

1 comment:

  1. Alhamdulillah Mak Teh, rezeki anak2 tahfiz ada di mana-mana. Semoga Makteh dan Pak haji terus menjalankan tugas dengan sihat dan sejahtera.

    ReplyDelete