Monday 9 February 2009

Apakah Ganjarannya?

Assalamualaikum!

Apa khabar anak-anak buah mak teh semua? Di harap anda semua sentiasa berada dalam keadaan sihat dan bahagia. Mak teh kagum dengan 2 orang sahabat blogger kita yang menghadapi dugaan yang di beri oleh Allah SWT iaitu berupa mengidapi penyakit yang amat di geruni. Mereka sangatlah tabah, kuat iman, bertawakkal dan sedia menghapi hidup tanpa banyak rungutan atau keluhan. Insya-Allah mereka akan dapat ganjaran besar yang Allah SWT janjikan kepada orang-orang yang beriman!

Pagi ini mak teh nak beritahu sedikit tentang bagaimana caranya kita hendak mendapat ganjaran-ganjaran istemewa yang di janjikan Allah kepada orang-orang yang beriman. Mak teh dapat cerita ini daripada bacaan dan tazkirah yang mak teh dengarlah. Mak teh belum sampai tahap mengkaji kitab-kitab sendiri.

Kalau kita hendak bangunan-bangunan yang indah banyak-banyaklah bersedekah kepada fakir miskin. Kalau kita mahukan bidadari syurga hendaklah banyak bersolat tahhajud. Anda ingin didahulukan untuk masuk ke syurga ( ikut level andalah )? Hendaklah bersedekah kepada orang-orang yang belajar ilmu agama. Anda mahu mahkota yang cantik? Bawalah anak belajar menjadi orang-orang yang menghafal al-Quran. Sekiranya anda banyak berpuasa sunat, dapat apa? Jawapannya hadiah yang terlalu istemewa ( surprise ! ) iaitu Allah sahaja yang mengetahuinya. MasyaAllah!

Ini pula ganjaran-ganjaran yang akan di perolehi oleh the bad guys. Orang yang berzina, di akhirat benda sulit dia tu akan bernyala seperti torchlight. Orang yang berlaku tidak adil kepada isteri-isterinya, akan berjalan senget ( itupun kalau dia masuk syurga ). Orang yang menyakiti jiran di bangkitkan tidak ada tangan dan kaki, jadi dia kena pergi menghadi Allah cara bergolek-goleklah ( nauzubillah! ) Orang yang kita tidak nasihatkan didunia ini ( kalangan keluarga dan sahabat ), apabila nak di campakkan ke dalam neraka akan cuba membuat tuduhan keatas kita, akan mengatakan kita yang bersalah tidak memberi nasihat atau ajaran kepadanya! MasyaAllah! Orang yang menerima rasuah akan tarik tangan pemberi rasuah agar sama-sama masuk neraka dengannya.

Bayangkan di majlis 'konvokesyen' di akhirat nanti, anda mahu menerima scroll anda ( buku Illiyin ) di tangan kanan. Itulah orang-orang yang berjaya. Kalau sesiapa menerimanya di tangan kiri maka dia sudah tentu orang yang gagal Nauzubillah! semasa hidupnya di dunia tidak membuat amalan-amalan yang baik. Di masa itu sesalan tidak berguna lagi.

Marilah kita lihat ayat 12, surah Assajadah seperti berikut: Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat orang-orang yang berdosa itu, menundukkan kepalanya dihadapan Tuhan mereka ( dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu )" Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya, akan segala yang kami ingkari masa dahulu ), maka kembalilah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik ; sesungguhnya kami sekarang telah yakin"

Ayat seterusnya menyatakan Allah menolak rayuan itu dan mereka yang berdosa itu di masukkan ke dalam neraka bersama-sama jin dan manusia yang pada masa hidupnya tidak beramal soleh! Nauzubillah! Renunglah ayat-ayat tersebut dalam surah assajadah dan sekiranya anda faham akan maksudnya, anda akan mengalirkan air mata mengenangkan nasib kita nanti dan nasib orang-orang tersayang yang telah pergi dahulu dari kita apabila imam membacakan ayat ini di dalam solat subuh pagi jumaat.

Sekian Tazkirah mak teh di pagi ini. Semoga mendapat manafaat kepada anda! Terima kasih.

No comments:

Post a Comment