Tuesday 24 February 2009

Jadilah Insan Yang Baik

Assalamualaikum!

Ramai diantara kita ingin menjadi orang yang baik, seorang yang soleh atau solehah. Ramai juga diantara kita yang tidak tahu dimana untuk bermula. Ibadah yang wajib seperti solat 5 waktu dan puasa di bulan ramadan telah kita lakukan. Kitapun rasa selesa, ingatkan diri kita seorang muslim yang baik dan beriman. Kemudian apabila umur meningkat akhir 30an kita ingin membuat yang lebih lagi, jadi kita akan menunaikan ibadah umrah dan seterusnya ibadah Haji.

Sebenarnya ada banyak amalan-amalan mudah yang kita boleh lakukan setiap hari, kita akan mendapat pahala dan akan meningkatkan lagi tahap keimanan kita. Diantaranya:

1) Apabila kita berjalan, kita ternampak duri atau paku atau kayu yang akan membahayakan orang lain, maka kita buangkan benda itu. Amalan ini walaupun kecil akan mendapat pahala.

2) Bersedekah kepada fakir miskin walaupun sedikit selain mendapat pahala akan melindungkan kita dari perkara-perkara yang buruk yang mungkin menimpa kita.

3) Membaca al-Quran akan diampunkan Allah dosa-dosa dan mendapat hidayahNya.

4) Menolong orang yang dalam kesusahan akan mendapat banyak ganjaran pahala.

5) Berzikirlah selalu dan beristighfar memohon keampunan dan pertolongan dari Allah, nescaya Allah akan memberi keampunan dan makhabulkan doa kita.

6) Solat Isya berjemaah di suarau atau masjid akan mendapat pahala seperti beribadah separuh malam dan solat subuh berjemaah di surau atau masjid mendapat pahala seolah-olah beribadah separuh malam. Jadi kalau berjemaah Isya dan Subuh maka akan dapat pahala seolah-olah beribadat sepanjang malam.

7) Sekiranya kita berselawat keatas Nabi Muhammad ( SAW ), malaikat akan berselawat keatas kita pula dan kita akan mendapat syafaat Rasullallah di akhirat nanti.

8) Ajarlahlah ilmu yang berguna kepada orang lain, pahalanya akan berpanjangan, apabila ilmu itu diajarkan lagi kepada orang lain.

9) Pergilah menziarah orang sakit, akan mendapat ganjaran pahala yang besar.

10) Berdoalah untuk kebaikan seseorang dan orang itu tidak mengetahuinya, maka kita akan mendapat pahala dan keampunan dosa-dosa.

No comments:

Post a Comment