Friday 2 October 2009

Katerer Baru

Salam Semua !

Pembantuku belum telefon bila dia akan sampai ke sini. Katerer Maria tadi telah memberitahu aku bahawa dia tidak larat lagi nak masak makan tengah hari dan makan malam setiap hari. Aku memujuk dia dengan berkata sehari saja lagi nak suruh dia masak 2 kali sehari. Hari ahad kami semua akan mula berpuasa Enam. Jadi Maria akan hanya supply makanan sahur sahaja.

Itu kataku pada Maria, tapi sebenarnya keadaan kami bagaimana? Otakku telah berpusing ligat. Sementara memujuk maria aku telah buat rancangan segera dalam kepala. Pertama aku harap pembantu aku akan pulang dalam satu, dua hari sahaja lagi. Kedua makanan berbuka aku akan minta Katerer Hjh Gayah memasakkannya. Katerer Hjh Gayah adalah kawan Pak haji semasa mereka sama-sama bekerja sebagai pensyarah sekarang dah jadi buisness woman yang berjaya. Kami pernah berbincang sebelum ini, cuma sebutharganya agak mahal sedikit jadi aku tangguhkan membuat order kepadanya. Tetapi dalam keadaan begini aku tidak ada pilihan lain. Aku berharap dia akan beri portion yang anak-anak Tahfiz biasa makan. Kalau dia beri portion yang kecil susahlah kami nak terus berurusan dengannya. Untuk menjimatkan perbelanjaan, nasi putih dan air kami akan sediakan sendiri. Ni baru nak pi cakap dengan Pn Hjh Gayah tu nak buat order.

Untuk jam 10.30 pagi tadi kami makan pulut kuning gulai ayam. Insya-Allah esok kami makan bihun goreng. Aku order makanan ini dari kawanku Zan. Nasib baik dia mahu membuatnya. Kalau aku order roti canai lagi tentu anak-anak Tahfiz tak mahu makan, nampaknya mereka dah muak makan roti canai dan roti telur dah seminggu. Hehehe, akupun naik muak, hari-hari roti canai!

1 comment:

  1. Semoga dapat keterer baru yang dapat memudahkan urusan makanan anak tahfiz, InsyaAllah.

    ReplyDelete