Wednesday 16 December 2009

Bersihkan Hati

Assalamualaikum !

Tujuan Allah menjadikan manusia di bumi ini ialah untuk manusia menjadi hamba kepada Allah, untuk menyembah Allah. Dunia adalah sebagai sebuah pentas, tempat manusia mengambil peranan masing-masing. Maka nampaklah kita manusia itu sebagai seorang pelakon, melakonkan watak masing-masing yang dipilihnya.

Dalam Al-Quran telah menyebut bahawa syaitan itu adalah musuh manusia yang nyata. Syaitan mahu mengheret manusia ke neraka bersama-samanya. Maka apa-apa watak baik yang kita cuba lakukan di pentas dinia ini, syaitan sentiasa mengambil peranannya untuk menggangu orang yang berbuat baik itu. Kadang-kadang syaitan itu tidak dapat mengggangu atau mempengaruhi seseorang manusia yang berhati ikhlas, dia akan mencucuk orang lain untuk jadi dalangnya mengganggu orang yang sedang buat sesuatu kebaikan. Oleh itu hati-hatilah supaya kita jangan di pergunakan oleh syaitan.

Penghujung hidup semua manusia ialah mati. Sebagai orang Islam kita berdoa dan mengharapkan penghujung hidup kita ialah yang baik ia-itu Husnul Khatimah. Insya-Allah, kita akan mendapat husnul khatimah kalau dalam hidup kita hati sentiasa baik dan ikhlas serta tidak melakukan apa-apa yang di larang Allah. Kita akan dapat di sebaliknya kalau hati kita hasad dengki, riak, sombong dan ujub, Nauzubillah ! Jadi kita hendaklah belajar membersihkan hati kita. Kalau kita tidak tahu untuk membuat perkara-perkara kebaikan, usahlah kita mendengki hamba Allah yang cuba melakukannya. Biarlah orang itu buat apa yang dia tahu membuatnya.

Mungkin orang yang masih muda ingat dia masih jauh dari kematian. Hakikatnya ramai orang mati semasa umurnya masih muda. Oleh itu kita cubalah perbaiki diri sendiri tanpa mengganggu orang lain. Kalau kita fikir seseorang itu melakukan sesuatu, tetapi tidak berapa bagus, maka buatlah azam kita akan melakukan seseuatu yang baik itu lebih bagus dimasa hadapan. Buat masa ini timbalah ilmu dahulu sebanyak mungkin. Dunia ini luas, tepuk dada tanya selera, " Aku nak ambil peranan atau watak apa di atas pentas dunia ini? "

Ada orang berwajah manusia tetapi orang lain boleh lihat tanduk syaitan itu ada di kepala seseorang yang diperkudakan oleh syaitan tanpa orang itu menyedarinya. Kasihan kepada orang seperti itu. Semoga Allah memelihara kita dari fitnah syaitan. Ameen !

Wassalam !

No comments:

Post a Comment