Sunday 27 December 2009

MTAQSA Menghadapi 2010

Assalamualaikum !

Semalam pelajar-pelajar senior mula masuk asrama. Kedengaran suara-suara keriangan mereka bertemu semula selepas cuti yang agak panjang. Maka itu petanda bermulanya kesibukan kami.

Tujuan kami meminta anak-anak Tahfiz senior pulang seminggu lebih awal adalah untuk menyediakan mereka untuk pertandingan tilawah hafazan yang akan berlangsung awal Febuary 2010. Pelajar-pelajar Tingkatan 4 juga di minta masuk asrama awal lebih sebab kelas akan di mulakan dengan segera. Kami menyediakankan buku-buka dan guru-guru. Namun barisan tutor khas untuk subjek Maths, Add Maths, Physics dan Chemistry, di sediakan oleh ibubapa yang berkhidmat secara sukarela. Jazakallah dan Syabas di ucapkan kepada mereka !

Ahlan Wasahlan kepada Pelajar-pelajar Baru! Pelajar-pelajar baru akan daftar masuk pada 2 January. Pelajar-pelajar lain akan masuk pada 3 January. Untuk tahun ini kami menghadkan bilangan pelajar baru kepada 20 orang sahaja. Matlamat sekolah ini adalah untuk mengeluarkan ' quality students ' sahaja. Saringan untuk menerima pelajar baru di lakukan sewaktu temuduga pelajar dan ibubapa. Alhamdulillah, nampaknya pelajar-pelajar yang kami terima amat berpotensi.

Kami menerima berbagai sumbangan dari para dermawan. Dari Tanah Suci, kami menerima, sehelai permaidani baru untuk dewan solat asrama lelaki. Kami juga menerima satu set alat-alat power point iaitu sebuah laptop, projector dan skrin dan 4 buah komputer. Kerja-kerja naik taraf dewan makan asrama lelaki juga akan dilakukan. Begitulah rezeki yang di limpahkan Allah kepada sekolah ini. Alhamdulillah !

Menubuh serta menjalankan sebuah Maahad Tahfiz seperti ini bukanlah satu kerja yang mudah. Tambahan pula program yang di sediakan adalah sebuah program yang mengintegrasikan 3 aliran. Ianya memerlukan pelajar-pelajar dan ibubapa dan guru-guru yang amat committed. Mak teh dan Pak haji hanya menjalankan tugas-tugas kami sedaya kami sahaja. Perkara-perkara selainnya kami hanya berserah kepada Allah. Kami juga sedar yang mana kerja Allah dan yang mana kerja kami. Dengan itu kami menerima apa-apa yang di takhdirkan Allah. Sesungguhnya kami sedar bahawa masuk atau keluarnya pelajar dari sekolah ini adalah kerja Allah.

Kami sentiasa berdoa agar kami dapat melakukan yang terbaik. Kami juga sentiasa berdoa hanya orang-orang yang faham dan ikhlas terhadap perjuangan kami sahaja dapat bersama-sama membina sekolah ini dan akhirnya akan menikmati bersama kejayaan perjuangan ini. Ameen!

Sekian, Wassalam !

1 comment:

  1. Selamat bertugas buat makteh . Kami mendoakan kejayaan demi kejayaan buat sekolah makteh serta warganya InsyaAllah.

    ReplyDelete