Tuesday 1 December 2009

Bahasa Ibunda

Assalamualaikum !

Ibuku seorang Melayu, jadi bahasa ibundaku ialah Bahasa Melayu. ( Moyangku pula dari kedua belah ibu dan bapaku adalah campuran dari benua lain ). Namun orang yang sangat berpengaruh keatas kami mengenai bahasa ialah nenek sebelah ibuku. Percakapan nenekku penuh dengan kiasan dan peribahasa. Nasihat dan arahan-arahan selalu di kaitkan dengan cerita-cerita rakyat penuh dengan pedoman dan panduan.

Dari kecil kami dinyanyikan dengan lagu-lagu seperti ini :

Timang tinggi-tinggi,
Sampai cucur atap,
Belum tumbuh gigi,
Dah pandai baca kitab.

Buai laju-laju ,
Sampai balik sana,
Apa dalam baju ,
Sekuntum bunga Cina.

Anak rusa nani,
Baru kembang ekor,
Apa salah kami,
Lalu tidak tegur.

Cak cekur, udang gamit,
Minta kapur, beri kunyit.

Masak pulut manis,
Santan kelapa muda,
Adik jangan menangis,
Emak nak buat kerja.

Apabila kami sudah besar sudah boleh bermain dengan kanak-kanak lain kami nyanyikan lagu-lagu seperti berikut :

Sik, sik, batang pinang,
Siapa bisik dia nak tunang!

( Macam-macam lagi lagu seperti dalam film P. Ramlee tu kami nyanyikan. Tak tahulah kami terpengaruh dengan P. Ramlee atau dia yang menceduk dari kami. )

Meningkat umur remaja sudah banyak cerita rakyat yang kami tahu, seperti cerita Pak Pandir, Lebai Malang, Nakhoda Tenggang, Bawang Putih Bawang Merah dan Batu Belah Batu Bertangkup. Penggunaan Bahasa seharian kami berbunga dan berperibahasa, subur dan meluas.

Kami tahu siapa dia di dalam kampung kami yang di gelar " tangkai jering " dan kenapa. Kami tahu siapa yang " hidung belang " dan siapa yang " mata keranjang"! Kami tahu siapa yang " kaki bangku " dan siapa pula yang " kaki wayang ". Kami tahu perbezaan " kaki lima " dan " buku lima ". Kami juga tahu siapa yang " buku bertemu ruas ". Kamai juga tahu pasangan pengantin mana yang di katakan seperti " pinang di belah dua ".

Jadi amat hairanlah aku, apabila aku mengajar matapelajaran Bahasa Melayu, anak-anak muridku tidak pernah dengar peribahasa digunakan di rumah. Akupun telah berkata kepada mereka, " Balik rumah gunakanlah peribahasa ini dalam percakapan seharian ! Kalau emak tak tahu peribahasa ini ajarkan emak ! "

Wahai ibubapa muda ( anak-anak masih kecil ) bertuturlah dengan anak-anak menggunakan Bahasa Ibunda, jangan asyik nak cakap bahasa orang putih saja dengan anak-anak. Nanti orang lain dapat Matapelajaran Bahasa Melayu SPM A1, anak kita belum tentu boleh lulus! Ha! Siapa yang malu ?

Apabila anak-anak dah masuk sekolah menengah bolehlah bertutur dalam bahasa kedua atau ketiga, tiada masaalah.

No comments:

Post a Comment