Thursday 22 May 2008

Anda Percaya Tak ?

Assalamualaikum! Sekarang baru pertengahan tahun, namun aku dan Pak haji sudah mula memikirkan keperluan untuk kemasukkan sesi 2009. Kami bercadang untuk mengambil dua kelas untuk Ting 1 jan 2009 ia-itu dalam 50-60 orang. Perkara yang paling utama untuk difikirkan ialah rumah asrama unuk menempatkan pelajar-pelajar baru. Aku telah terfikir, alangkah eloknya kalau tuan rumah sebelah rumah asrama sekarang ni menyewakan rumahnya kepada kami. Tiba-tiba 2 hari lepas tuan rumah tersebut memberitahu ingin berjumpa kami. Pak haji pergi berjumpanya dan amat terkejut apabila dia memberitahu hasratnya untuk menyewakan rumaknya kepada kami.

" Masya-Allah! " kata Pak haji, " Baru minggu lepas mak Aji sebut suruh saya tanya tuan mengenai perkara ini."

Minggu lalu memang aku telah suruh Pak haji berbuat demikian. Tetapi Pak haji telah berkata, " Mana boleh! takkan dia nak sewakan, dia baru renovate rumahnya, dia tinggal dengan anak-anak dan cucu-cucunya. Takkan dia nak sewakan rumahnya kepada kita!"

Bila diberitahu perkara itu jiran, tuan rumah itu memberitahu sebab dia nak sewakan adalah kerana dia hendak berpindah secepat mungkin. Dia juga memberitahu sebab-sebab yang dia nak berpindah itu. Masya-Allah ! Allah tahu keperluan kami dan Allah ada rancanganNYA sendiri.

Jadi kami telah berbincang dengan tuan rumah itu dua hari lalu. Insya-Allah kalau semuanya berjalan lancar dan dia menerima tawaran kami, kami akan sewa rumah itu yang akan di kosongkan pada awal July. Berikutan itu tahukah anda siapa yang perlu rumah di Shah Alam pada awal bulan July ? Haaa! Anda tekalah sendiri. Member-menber blogger group kita ni tentu dah boleh tekakan ?

Insya-Allah rezeki hamba Allah itu yang ikhlas join kami kerana nak tolong kami nampaknya akan berlipat ganda. Ini semua adalah perkara-perkara dalam ilmu Allah. Namun sudah nampak bunga-bunya bahawa durian akan berbuah. Jadi kita tunggulah bila musim durian gugur nanti adakah sesiapa yang akan mendapat durian runtuh?

Al-kisah ada satu kisah benar ( tengok TV ), seorang hamba Allah yang telah bekerja dengan penuh keikhlasan telah mendapat rezeki yang melimpah ruah yang tak di sangka-sangkanya. Maka orangpun bertanya padanya ( kebetulan dia baru balik dari Haji tahun sebelum itu) " Apakah doa yang di bacanya tatkala bertawaf ? " Dia menjawab bahawa dia hanya membaca tak henti-henti " Subhanallah, Walhamdulillah, Laillahaillah huwallahuakbar " Mungkin kerana itu dia mendapat rezeki itu.

" Kenapa baca zikir itu sahaja" orang bertanya.

Kata Haji itu bahawa dia telah dengar akan satu hadith bahawa Saiditina Aisyah RA telah bertanya kapada Rasullallah SAW, Apakah yang Rasulallah membaca ketika sedang bertawaf ? Rasulallah menjawab bahawa Baginda membaca Subhanallah, walhamdulillah, Laillahaillallahu wallahuakbar ! Kemudian kata Saiditna Aisyah, Kalau baca itu maka waktu mana nak berdoa meminta apa yang kita hajatkan? Jawab Rasulallah, Allah akan makbulkan apa yang orang itu ingin dalam hatinya kerana mulutnya sibuk berzikir tidak masa untuk memohon permintaan." ( Begitulah lebih kurang yang saya dengar dari program TV itu ) Wallahu'alam !

Berbalik kepada kisah kami, sebenarnya banyak lagi keperluan kami. Allah sahaja yang mengetahui. Kami doakan semoga Allah memudahkan segala urusan kami. Ameen!

1 comment:

  1. Dah baca dari tadi, only now I can jot some comments. First of all, syukur banyak-banyak ke hadrat Ilahi because like you said Allah sajalah yang Maha Tahu keperluan kita and He indeed Maha Pemurah.Semoga saja Allah permudahkan segenap urusan kita semua nanti.


    Begitu terasa sekali kebesaran Allah swt and another thing that made me had goosebumps zikir yang you sebut-sebut dalam entry ini are the ones that I always recites every Sunday when I drive to school...Subhanallah, Walhamdulillah, Walailahaillallahu Wallahuakbar..MasyaAllah!

    ReplyDelete