Wednesday 12 March 2008

Nak Ronda-Ronda Kuala Lumpur

Assalamualaikum, hari ini mak teh dan Pak haji nak pi ronda-ronda K.L. Kali ini kami tak perlu rushing, selalunya agak rushing. Maklumlah kami sedang bercuti. Kami nak pergi cari barang-barang berkaitan dengan sekolah dan yang utamanya nak pergi tempah baju Melayu untuk anak kami BP dan untuk bapanya juga. Mak teh juga perlu cari material untuk baju mak teh.

Lepas ronda-ronda K.L. kami akan pergi kerumah saudara sepupu Pak haji, Dato A. Kami ak minta dia jadi kepala rombongan untuk meminang. Masa Dato buat majlis untuk anak-anak dia kami tolonglah juga jadi ni masa dia tolong kami pula kut, hehehe. Tolong menolong kan amalan kita yans bersaudara dan juga sesama Islam. Dalam keluarga besar kami warga senior dah tak ada. Jadi kamilah diantara yang senior untuk menjalakan adat istiadat melayu kita kami terpaksa kehadapan. Mujurlah sedikit sebanyak kami dah biasa dengan adat istiadat kita dan tidalah berasa canggung nak jadi kepala istiadat. Namun apabila mengendali sesuatu majlis istiadat ini kita yang jadi tuan rumah, takkanlah kita yang nak cakap semua. Agak janggal, kenalah ada wakil kita. Oleh itu kami perlulah bantuan Dato A. Dari perbualan talefon dahulu Dato A telah bersetuju. Yang pergi ni nak ikut adatlah kena menjemput berdepan, kan lebih halus adab buat begitu.

Oklah nampak nya masa tak mengizinkan. Mak teh kena siap nak pergi sekarang, nanti ngamuk pulak Pak haji tu. ( Pak haji sekarang dah jadi macam penasihat sebab dia orang tua dalam kariah ni ). So dia memberi nasihat agar tidak timbul apa-apa ketegangan diantara dua pihak. Alhamdulillah semua baik dan lancar.

3 comments:

  1. salam Makteh,
    wah...tahniah nak dapat menantu...
    nak pergi tempah baju? apa warna temanya? dah terbayang dalam kepala ni...lip lap lip lap baju makteh...hehehe...
    bila lah saya nak berkesempatan nak ke rumah makteh ye? sibuk betul sekarang ni..dah lah weekend pun kena mengajar jugak...(kelas utk Master student..)
    cuti sekolah ni pun tak dpt nak bercuti, kesian anak2, duk terperap kat rumah... Alhamdulillah saya dah siap2 belikan buku2 utk dia orang baca...

    ReplyDelete
  2. semoga peminangan tu berjalan lancar Mak Teh.. tak lama lagi dapat menantu la Mak Teh ye.. lepas tu timang cucu la pulak.. hehehee... tambah la tugas Mak Teh..

    ReplyDelete
  3. semoga majlis 1 may nanti berjalan lancar...masa cuti ni lah nak ambik kesempatan mana yang patut ya?

    hari ni baru sempat blog-hop tapi belum ada idea nak tulis apa kat blog..may be banyak sangat benda yang nak ditulis..hehehe..

    ReplyDelete