Friday 3 June 2011

Melentur Buluh Hendaklah Dari Rebungnya

Assalamualaikum!

Sudah seminggu cuti sekolah berlalu, hanya seminggu lagi anak-anak tahfiz akan kembali ke sekolah. Banyak lagi perkara yang aku perlu buat dalam masa cuti ini. Namun perkara jelas yang aku sedang lakukan ialah relax. Apabila sekolah dah dalam sessi, susahlah nak dapat bersenang-senang macam ni.

Keadaan dirumahku sunyi dan tenang. Yang kurang dari segi pendengaranku ialah suara bacaan al-quran anak-anak tahfiz terutama suara anak-anak tahfiz kecil sekolah rendah kami.Aku sangat suka mendengar suara mereka membaca doa selepas sessi al-quran " Allahhummarhamnabil quran " Bunyinya sangat mendayu dari suara suci murni dan naif anak-anak kecil itu.

Walaupun kami sedang bercuti hampir setiap hari ada saja orang datang membuat pertanyaan mengenai sekolah ini. Kebanyakan mereka ingin menghantar anak ke sekolah ini atas alasan perangai anak mereka semakin menjadi teruk, tidak mendengar kata, melawan ibubapa, dan berkawan dengan oranag-orang yang tidak baik akhlak. Pak haji melayan pertanyaan tetamu yang datang dan menerangkan kepada mereka kelayakan pelajar yang di terima masuk ke sekolah ini. Pak haji menerangkan bahawa sekolah kami bukanlah sekolah pulih akhlak tetapi pelajar yang kami terima akan dididik dengan penuh disiplin.Sekurang-kurangnya mereka akan menjadi ahli masyarakat yang berguna dan bukan sampah masyarakat.

Di bawah ini jenis calon pelajar yang kami terima :

Kelayakan keputusan UPSR 5 A, minima 2A, 3B

kelayakan sek Agama PSRA 70 % purata atau Jaid Jiddan

Boleh membaca Al quran dengan baik dan bertajwid

Boleh menulis tulisan jawi

Hendaklah menunjukkan minat yang tinggi untuk menghafaz Al-quran.

Sesiapa yang ada perkara-perkara di atas bolehlah memohon masuk ke sekolah ini.

Namun untuk sekolah rendah kami menerima anak-anak yang berumur 6 tahun, boleh membaca dan menulis ia itu mengenal huruf rumi dan jawi. Mereka sihat fizikal dantidak ada kekurangan seperti down syndrome atau Hyperactive. Lain-lain kami boleh terima malah mengalu-alukan kerana memang benar, sungguh mudah membentuk jiwa anak-anak kecil, seperti kata pepatah melayu " Melentur buluh hendaklah dari rebungnya "

No comments:

Post a Comment