Tuesday 21 June 2011

Persiapan Untuk Ramadhan

Assalamualaikum!

Semalam aku terima panggilan telefon dari individu yang kami panggil Lan Bas. " Assalamualikum! Ramadhan ni nak guna baskah Mak Aji? "

Mula-mula aku terpinga-pinga, aku terdiam sebentar, " Oh, Lan! Ya, tentu kami perlu bas, tapi kami belum bincang hal ni.Nanti saya panggil balik ye!"

Setiap bulan Ramadhan kami menyewa bas khas untuk membawa anak-anak tahfiz ke masjid. Sudah 3 tahun kami menyewa bas Lan.Ia memudahkan aktiviti bulan Ramadhan kami. Jam 6 petang Lan akan membawa anak-anak tahfiz ke Masjid Negeri. Mereka akan mengambil tempat yang di sediakan khas untuk mereka berbuka puasa. Mereka akan menunaikan solat Fardu dan solat tarawih di Masjid Negeri. Ada juga ibubapa yang turut berbuka bersama anak-anak mereka di Masjid. Jam 10.30 malam Lan akan menjemput anak-anak tahfiz pulang ke asrama. Bermula petang sebelum ramadhan jadual ini berlaku hinggalah hari 25 hari Ramadhan. Selepas itu anak-anak Tahfiz akan pulang bercuti panjang hingga kembali semula selepas 10 hari berhari raya di rumah mereka.

Mungkin ada orang yang berkata, awalnya bercakap mengenai persiapan Ramadahn. Bagi kami sememangnya kena buat persiapan sebegini awal. Seperti yang aku ceritakan tadi Tuanpunya bas mahu confirmation awal untuk booking basnya. Menyewa bas pada bulan Ramadhan sudah menjadi satu keperluan bagi kami. Kami kena siap wang sewa bas bukannya sedikit lebihkurang RM 2500 untuk sewa bas Lan sepanjang Ramadhan. Mana nak cari wang sebanyak ini? Insya-Allah, anak-anak tahfiz selalunya dimurahkan rezeki.

Ada lagi yang kami siapkan awal-awal.Jubah baru untuk pakaian Ramadhan mesti di tempah seawal 1 bulan sebelun Ramadhan. Kalau tempah lewat tailor khas kami tidak dapat menyediakannya.Kami tak benarkan anak-anak tahfiz kami pakai jubah yang dah lusuh untuk ke Masjid atau Majlis-majlis tertentu. Kumpulan yang bertaddarus di Istana juga mesti memakai jubah baru. Mereka juga di kehendakki menempah khas baju melayu warna biru untuk majlis Khatam di Istana nanti. (selalunya berlaku pada malam 25 ramadhan)Pak haji sangat menegaskan perkara sebegini. Maka tak hairanlah kalau anda nampak anak-anak tahfiz kami bersih dan segak apabila di masjid atau di mana-mana majlis.

Perkara yang selain dari itu Pak haji akan memastikan kopiah putih dan serban mereka benar-benar putih dan berseh. Setiap mereka mesti mempuyai bersama mereka, tasbih, minyak wangi dan Al-Quran kecil, buku nota dan pen. Perkara-perkara begini mungkin nampak kecil dan remeh tetapi itulah caranya untuk mendidik mereka berperwatakan kemas dan bersih seperti yang dikehendakki dalam Islam.

No comments:

Post a Comment