Thursday 2 June 2011

Gulai Ikan Patin Tempoyak

Assalamualaikum!

Beberapa minggu yang lalu aku mengidam gulai ikan patin tempoyak walaupun yang sedang mengandung ialah memantuku. Sebut saja, atau teringat gulai ikan patin tempoyak, terus kecur air liurku ingin memakannya. Aku pernah membeli ikan patin dari pasar tani dan memasknya bersama tempoyak. Rasanya enak tetapi tidak menumpulkan keinginanku nak makan gulai ikan patin tempoyak di Temrloh yang di heboh-hebohkan tersangat enak itu.

Aku sebutkan hal ini pada anak-anak tetapi mereka tidak ada masa untuk melayan kerenahku itu. Kebiasaannya Pak haji akan melayan kerenahku. Sedihnya kali ini Pak haji tak mampu nak drive sejauh itu kerana baru sebulan pulih dari pembedahan yang agak major. Minggu lepas aku sebut lagi akan keinginanku itu lalu anakku Huda mengambil keputusan untuk membawaku ke Temerloh.

Kami bertolak seawal jam 8 pagi hari ahad lepas menuju ke pekan Temerloh.Turut bersama kami Pak haji, Ciksu dan Alan. Jam sepuluh pagi kami selamat tiba ke tempat yang di tuju. Kami mencari pasar minggu yang terletak di tepi sungai tidak jauh dari perhentian bas. Seronoknya aku membeli hasil keluaran kampung tempatan di pasar minggu itu.Kami mengambil masa merayau-rayau membeli-belah sayur-sayuran kampung yang agak susah didapati di bandar. Aku beli tempoyak, durian, terung kampung cili kampung, bunga kantan merah, hanya Rm 1.00 untuk 3 kuntum .Jam 11.30, matahari semakin panas bahangnya dan kami mula terasa lapar dan dahaga.

Lantas kami beredar menuju ke deretan gerai makanan berdekatan kawasan pasar minggu. Kami masuk ke gerai yang ada mengiklan gulai ikan patin yempoyak. Kelihatan di gerai tersebut ramai pelanggan berbanding gerai-gerai lain.So kami order nasi termasuk 2 manggkuk gulai ikan patin tempoyak yang ku idam-idamkan. Sedapnya aku makan nasi berlauk gulai ikan patin tempoyak berserta ulam-ulam kampung sambal tempoyak. Pastinya pada masa itu siapapun yang lalu di belakang aku tidak akan nampak! Hehehe, puasnya!!

Setelah makan kami order 2 paket takeaway untuk dinner malam nanti. Sepeket lagi untuk kawan Huda yang minta semangkuk gulai itu apabila mendapat tahu kami di Temerloh sedang menikmati makanan lazat itu. Malangnya kami tak dapat order itu sebab ikan yang dah masak sudah kehabisan. Itu baru jam 12.00 tengah hari. Sambil mencuci tangan aku bertanyakan tukang masak kat dapur yang sedang mencuci kepala ikan patin untuk di masak seterusnya,

" Berapa ekor masak sehari " Jawabnya, " 700 ekor"
Banyaknya! fikirku. Percayake? Mungkin dia saja cong aku!Mungkin juga dia bercakap benar. Wallahu'alam.

Dalam perjalanan balik, aku tertidur keletihan, kekenyangan dan terasa amat puas. Alhamdulillah! Dihujung telinga terdengar suara Huda berkata, " Mak dah puas dapat makan gulai ikan patin tempoyak. Taklah jauh sangat! Lainkali kita boleh datang lagi". Aku terus terlena tanpa mimpikan ikan patin lagi. Hehehe!

No comments:

Post a Comment