Wednesday 22 June 2011

Hasil Berbudi Kepada Bumi

Assalamualaikum!

Kami ada mengusahakan sebidang tanah lot kosong sebagai kebun untuk melatih anak-anak tahfiz berkebun. Pada mula masuk ke sekolah ini, boleh dikatakan kesemua anak-anak tahfiz tidak tahu cara memegang cangkul, parang, golok atau cop penggali lubang. Mereka tidak mengenal jenis pokok tanaman, buah-buahan ataupun sayura-sayuran. Pendek kata mereka tidak pernah didedahkan kepada ilmu pertanian. Apabila mereka masuk ke sekolah kami, Pak haji mendedahkan mereka kepada ilmu pertanian. Bagi anak-anak tahfiz lelaki,mereka akan melakukan aktiviti berkebun 1 minggu sekali.

Didalam kebun telah di tanam dengan ubikayu, keladi, pokok cilli,terung,pisang, mangga, kantan, serai, kunyit, halia dan berbagai tanaman herba. Sekarang anak-anak tahfiz senior sudah pandai mencanggkul, menebas dan bercucuk tanam. Mereka nampak teruja melakukan aktiviti berkebun. Mereka juga mula berkenalan dengan cacing tanah, anak ular, siput babi,lipan dan bena yang serang pokok tanaman.

Hari ini giliran anak-anak tahfiz perempuan dapat ganjaran hasil dari berbudi kepada bumi. Ada beberapa biji buah mangga yang dipetik dari pohon mangga dari kebun kami. Semalam anak-anak tahfiz lelaki yang berkebun dapat menikmati buah mangga cecah kuah rojak Mak Bee. Hari ini giliran anak-anak tahfiz perempuan pula.Oleh kerana buah mangga kami tak banyak, maka aku belilah sebagai tambahan buah mangga muda dari pasar semalam. Seronoklah mereka sedang menikmatinya sambil bersantai di petang hari . Insya-Allah bulan hadapan kami akan tuai hasil tanaman ubi kayu pula. Pak haji cadangkan untuk menghidangkan kepada mereka ubi kayu bakar bersama kelapa digaul gula. Lebih sedap lagi apabila mereka menikmatinya didalam kebun itu dan membakarnya sendiri. Mereka juga akan menikmati pisang goreng hasil titik peluh mereka. Ada 4 mayang pisang yang sedang menunggu masa matangnya.

Kesimpulannya, tidak rugi berbudi kepada bumi, hasilnya berbaloi-baloi. Aktiviti begini juga membuat anak-anak tahfiz sentiasa sihat, ceria dan teruja.

No comments:

Post a Comment