Sunday 23 August 2009

Hari Pertama Bulan Ramadhan

Assalamualaikum !

Semalam, hari pertama Ramadhan. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Aku bersyukur kepada Allah kerana Aku dan Pak haji masih diberi peluang dapat bertemu dengan Ramadhan tahun ini.

Anak-anak tahfiz sudah bersedia menyambut bulan Ramadhan ini. Seperti yang di rancang, bas yang kami sewa datang ke asrama sebelum jam 6.15 petang untuk menjemput Anak-anak Tahfiz ke Masjid Negeri. Kelihatan kemas dan segak anak-anak Tahfiz kami dengan pakaian jubah putih mereka yang baru di tempah untuk menyambut Ramadhan dan berserban putih ikatan cara khas sekolah kami.

Anak-anak Tahfiz Puteri pula di hantar ke Masjid Negeri dengan van sekolah kami yang di pandu oleh Jurulatih Syah. Mereka pula berpakaian jubah putih, bertelekung putih dan berstoking hitam. Setiap wajah mereka nampak berseri-seri.

Mereka berbuka puasa di masjid bersama-sama orang ramai tetapi mereka di tempatkan di suatu ruang yang di khaskan untuk mereka. Alhamdulillah ! Mak teh mendapat lapuran bahawa makanan yang di hidangkan sedap dan mengeyangkan mereka. Kami juga telah membekalkan mereka dengan buah kurma untuk berbuka.

Mereka bersolat maghrib, kemudian sambil menunggu solat Isya ada Tazkira. Selain dari itu mereka akan membaca al-Quran masing-masing ( mereka tidak duduk sahaja menunggu waktu ). Kemudian mereka akan menunaikan solat Isya serta solat Tarawih sehingga selesai 20 rakaat dan juga solat witir 3 rakaat bersama-sama jemaah lain.

Bagi Mak teh ( aku percaya anak-anak Tahfiz dan jemaah lain juga bersa begitu ) berada di Masjid Negeri melakukan ibadah di bulan Ramadhan amat mengembirakan kerana sangat ramai para jemaah ( terutama diawal bulan Ramadhan penuh sesak ) menimbulkan suasana meriah ( mengimarhkan masjid ) merayakan bulan yang istimewa ini. Keadaan jemaah terkawal dan tertib serta tidak bising.( Malahan kata anak-anakku, masjid ini lebih bagus perlakuan jemaahnya daripada masjid-masjid yang pernah mereka kunjungi di Negara-negara Arab sewaktu bulan Ramadhan )

Bagi diri mak teh dan Pak haji suasana di masjid Negeri tidak dapat di tandingi oleh manan-mana masjid dalam Negara ( kami telah mengalami Ramadhan di negeri lain )ini dan terasa seolah-olah mengingatkan kami kepada Masjid Nabawi, sedikit dapat melepaskan rindu kepada masjid Nabawi. Syabas kepada pihak pengurusan masjid, kerana pada tahun ini keadaan lebih baik, ada pengawal khas kanak-kanak yang bersolat dan ada nurseri di tingkat bawah. Maka kuranglah keriuhan dan gelagat anak-anak yang menganggu solat para jemaah.

Sebenarnya tarikan kami kepada Masjid Negerilah yang membuat Pak haji tidak mahu sekolah kami dibangunkan jauh dari Masjid Negeri. Pernah ada pihak telah mempelawakan cadangan tapak sekolah kami di bangunkan di tempat lain, tetapi telah di tolak oleh Pak haji. ( Bukan itu sahaja sebabnya, berada di tempat sekarang, kami dapat banyak kemudahan-kemudahan untuk sekolah .Ini merupakan kelebihan bagi sekolah kami. Selain dari itu, anak-anak Tahfiz kami yang mendampingi masyarakat dapat menyesuaikan diri kepada keadaan sebenar )

Berbalik kepada cerita bulan Ramadhan, anak-anak Tahfiz yang akan bertaddarus di Istana bermula malam ini. Mereka akan melakukan solat terwih 8 rakaat kemudian bersama seorang ustaz bertolak keIstana untuk bertaddarus. Setelah bertaddarus tamat membaca 1 1/2 Juzu', mereka di hidangkan jamuan istimemewa setiap malam. Maka mereka balik keasrama selalunya kekenyangan.

Anak-anak Tahfiz lain akan di bawa balik ke asrama pada jam 10.45 malam setelah selesai Terawih dan makan moreh di sediakan oleh pihak masjid. Mereka juga pulang kekenyangan. Mereka bertaddarus di asrama sehingga jam 11.45 malam.

2 comments:

  1. salam Mak Teh...


    alhamdulilah...semoga semua usaha usaha murni mu di berkati allah swt dan di rahmati Nyer...aminn..

    syukran
    waslam

    ReplyDelete
  2. Salam Manzlie,

    Selamat datang ke blog mak teh dan selamat berkenalan. Terima kasih di atas ucapan dan doa anda.

    Insya-Allah kami cuba lakukan apa yang terdaya.

    ReplyDelete