Thursday 20 August 2009

Dua Hari Sebelum Ramadhan

Assalamualaikum !

Hari ini mengikut kiraan, hanya dua hari lagi menjelang 1 Ramadhan. Kesibukan kami warga MTAQSA tersa awal pagi lagi apabila Pak haji memberitahu seorang tetamu istimewa akan melawat sekolah kami.

Maka, pada jam 8.45 pagi, tibalah tetamu tersebut masuk ke surau sekolah bertemu kami sambil melihat perjalanan sekolah kami. Masya-Allah kami di lawati oleh seorang Syeikh ternama dari Khaherah! Apabila beliau menyaksikan anak-anak Tahfiz kami yang sedang tekun mennghafal dan mentasme' beliau terus membaca doa-doa untuk sekolah kami. Beliau gembira bertemu dengan ustaz-ustaz kami yang juga merupakan kenalan atau bekas penuntut beliau.

Hari ini juga ada hamba Allah yang berkunjung ke sekolah kami semata-mata untuk bersedekah dan memberi beras. Rahmat bulan Ramadhan sudah terasa apabila ada orang hamba Allah menegurku sedang aku membeli barang-barang keperluan dipasar. Hamba Allah itu terus menbayar harga barang-barang yang aku beli itu. Alhamdulillah, besarnya rahmat Allah kepada kami, hambanya!

" Ibu apa yang hendak kita masakkan untuk makanan esok hari? " bersuara pembantuku.

" Ya, esok hari sebelum puasa, kau buatlah masakan kegemaran mereka." kataku

" kalau begitu, sarapan saya akan sediakan roti dan tuna, jam 10 saya sediakan koay teow. Ibu kena bahagikan nanti tidak cukup." kata pembantuku.

" Ok, kau lebihkan sedikit makanan itu
dari biasa." jawabku.

Pak haji dan anakku Aly, sedang membuat jadual penghantaran anak-anak Tahfiz ke masjid. Memandangkan kapasiti bas ( yang di sewa kahas untuk tujuan ini )hanya cukup untuk anak-anak Tahfiz lelaki sahaja, anak-anak Tahfiz puteri terpaksalah di hantar dengan van sekolah kami. Jarulatih kami Syah akan di minta bertugas petang sehingga malam sepanjang Ramadhan ini. Jadi Syahlah yang akan di tugaskan menghantar anak-anak Tahfiz Puteri setiap hari sepajang Ramadhan.

Aly pula akan bertugas membawa anak-anak Tahfiz bertaddarus di Istana. Mereka akan melakukan solat Tarawih 8 rakaat dahulu kemudian baru bertolak keistana.

Memgikut program kami, anak-anak Tahfiz akan berbuka di masjid setiap hari. Pada tahun ini ada 2 hari yang kami tidak akan berbuka di masjid. Pertama pada malam kami di jemput berbuka di sebuah hotel. Kedua pada malam ada jamuan besar-besaran di masjid. Ramai orang luar akan berbuka pada malam itu menyebabkan terlalu lama menunggu sebelum berbuka puasa sebab kena booking tempat awll lagi. Alhamdulillah pada tahun ini ada orang akan memberi makan anak-anak tahfiz untuk berbuka pada hari itu. Insya-Allah.

Dari segi ibadah yang akan di lakukan sepanjang hari tidaklah banyak perbezaan untuk anak-anak ini kerana mereka telah di latih melakukannya setiap hari seperti bangun awal sebelum subuh untuk lakukan solat-solat malam. Perkara yang mereka nanti-nantikan ialah melakukan solat Tarawaih dan bertaddarus.

Alhamdulillah, Allah SWT telah panjangkan umur kita dapat bertemu Ramadhan sekali lagi. Selamat Beribadah !

No comments:

Post a Comment