Friday 18 September 2009

Hari Ke 28 Ramadhan

Salam Semua!

Nampaknya sudah banyak blog lain sunyi kerana ramai orang sedang sibuk menghadapi kedatangan Aidilfitri. Ada yang dah selamat sampai ke kampung, ada yang sedang membuat kuih raya dan bermacam-macam persiapan lagi. Jadi manalah ada masa nak berblogging !

Semalam keluarga mak teh telah menhantar Kin ke Lapangan Terbang KLIA. Nasib baik kami bertolak ke KLIA awal. Kesesakan lalulintas amatlah ketara. Semua orang berebut-rebut menuju destinasi masing-masing sama seperti the Crazy Ants lari mengikut laluannya dalam documentary National Goegraphic.

Kami sampai KLIA dalam keadaan cuaca gelap-gelita menandakan permulaan ribut yang akan melanda. Segera Kin ke kaunter buat urusan check-in. Alhamdulillah, beg besar selamat masuk. Hanya tinggal satu kotak berisi periok nasi kecil dan seterika tak dapat masuk sebab begpun dah lebih had berat yang dibenarkan. Kemudian Kin telefon kawannya yang akan berlepas ke London pada Hari Raya ke 3 nanti. Alhamdulillah, kawan Kin bersetuju untuk membawa kotak itu bersamanya.

Selesai Kin membuat urusan check-in, waktu berbuka ada 20 minit lagi. Kami telah rancang untuk mengambil tempat berbuka di Burger King. Amal dan Aizad telah pergi terlebih dahulu membuat order makanan dan booking tempat duduk. Maka kami segera ke tempat yang di janjikan. Walaupun sudah ramai orang menunggu saat berbuka, kami sudah ada tempat duduk dan makanan yang di order. Sebaik saja pengemuman berbuka di hebahkan, kami selesa berpuka puasa. Kesian pada masa itu ramai lagi orang yang masih beratur membeli makanan. ( Pengajaran dari didikan Pak haji: Dalam hidup, semua perkara mesti di rancang terlebih dahulu ! )

Seronok pula berbuka sekeluarga di tempat yang berbeza. Terasa sedap makan berbuka semalam walaupun ringkas terasa macam berpiknik. Kami telah bawa bekalan air, kurma dan nasi serta sedikit lauk-pauk bersama. Habis licin bekalan dan makanan yang di order, semuanya berbaloi! Hehehe! ( Terkenang pula kisah dulu-dulu, masa keluarga kami masih muda, selalu juga kami berbuka sekeluarga ala berpiknik begitu. Semasa tu Kin baru masuk asrama UIA. Lama dah tak buat kerja macam ni, sejak kami lebih pentingkan solat Tarawih )

Alhamdulillah! Tadi sewaktu sahur, Kin telah mesej dia sedang transit di Dubai. Hari ini aku akan rehat dan berkemas sedikit sementara menunggu berita Kin selamat sampai ke destinasi. Aku tidak akan ke pasar hari ini untuk membeli barang-barang segar untuk masak makanan pagi hari raya. Aku bercadang akan melakukan perkara itu esok sahaja.

Semalam ada seorang anak-buah hantar mesej , menyuarakan dia terkilan sebab mak teh sekeluarga tak balik kampung untuk menyambut Aidilfitri. Mak teh harap dia dan juga orang-orang yang lain yang bersependapat dengannya, faham akan keadaan mak teh. Banyak perkara yang kami terpaksa lalui, nak hantar Kin berlepas dahulu malam tadi, nak hantar Lia pulang ke Jordan pada hari Raya ke 3, nak rehat sebab dah terlalu penat 24 jam menjaga anak-anak Tahfiz. Kami tak mahu terperangkap dengan kesesakan lalu-lintas sebab Mak teh dan Pak haji tidak muda seperti dahulu lagi, keupayaan kami dari banyak segi sudah berkurangan. Kami ingin bersama anak-anak kami berkumpul sekeluarga kerana anak-anak kami sudah besar dan hanya bersama kami beberpa hari sahaja. Lagipun kalau kami balik waktu ini, kesemua bilik di rumah ibu dan bilek hotel tiada yang kosong. Keluarga kami besar dan anak-anak sudah besar tidak boleh melepak-lepak sana sini lagi.


Tak pulang ke kampung bukan bermakna tidak terkenang,
Berjauhan bukan bermakna sudah putus kasih sayang!
Tidak bersetuju dengan cara-cara seseorang bukan bermakna memutuskan silaturrahim!
Hanya Allah yang dapat melihat warna dan corak hati hambanya!


Mak teh ucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin kepada semua, terutama kepada Bonda tersayang, neneknda-neneknda yang di hormati dan di kasihi, Tok Lang dan Tok Su, Mak-mak saudara dan bapa-bapa saudara yang di ingati dan di kasihi, Mak Long, Mak Ngah, Mak Lang, Mak Teh, Mak Tam, Mak Ndak, Mak Cik, Mak Su, Pak Ngah, Pak Andak, Pak Anjang, Pak Uneng, Pak Cik, kakak-kaka ipar yang di kasihi, Kak Long, Liza, kakak-kakak sekampung yang di ingati, Kak Melah, Kak Yah, Kak Siah dan Kak Dara dan kesemua anak-buah mak teh yang dah besar panjang dan senang-lenang.

Kepada anak-anak buah mak teh sempena hari Raya ini mak teh nak minta maaf kalau anda dapati nasihat-nasihat dan komen-komen mak teh kurang anda senangi sebab mulut mak teh ni laser sedikit. Namun percayalah banyak kebenaran kata-kata mak teh itu dan terguran adalah bertujuan untuk kebaikan anda. Hehehe!

Ingatlah juga pepatah Melayu ini:


Buat Baik Berpada-pada,
Buat Jahat Jangan Sekali!


Kera dihutan usah di susukan,
Anak di pangkuan usah di lepaskan!


Lihatlah gajah di depan mata,
Kuman di seberang usah di teropongkan!


Apa yang di tanam,
Itulah yang di tuai!

Akhir kata Salam Aidilfitri, Maaf Zahir Batin untuk semua pembaca blog mak teh!

2 comments:

  1. "Salam singgah. Selamat Hari raya Aidil Fitri~ Maaf Zahir & Batin. Semoga bergembira selalu~"

    ReplyDelete
  2. Mr Janggel,

    Terima Kasih di atas ucapan. Terima kasih kerana singgah meninggalkan jejak. Sudah lama Mr Janggel tidak datang ke sini!

    Mak teh selalu gembira dan bersyukur di atas nikmat pemberian Allah SWT.

    ReplyDelete