Tuesday 22 September 2009

Hari Raya Ke 3

Assalamualaikum !

Awal pagi ini aku telah ke pasar untuk membeli bahan-bahan segar untuk masakan hari ini. Hanya beberapa gerai yang buka dan pengunjungpun tidaklah ramai. Dapatlah aku membeli ikan dn udang dan juga beberpa jenis sayur-sayuran kegemaran Pak haji.

Aku dan Pak haji menuju ke pusat bandar dan di dapati masih lengang kerana hari ini masih cuti umum lagi. Kemudian kami pergi ke restoran di seksyen 3 untuk membeli sedikit makanan sarapan. Kami dapati ke dua-dua restoran sudah buka dan di penuhi pelanggan. Hampir setengah jam baru aku dapat apa yang aku order.

Kawasan kami masih sunyi kerana beberapa keluarga jiran belum balik dari kampung mereka. Dintara jiran-jiran kami ada yang pulang ke kampungnya di seberang, ada yang balik ke Klate, ada yang balik Ganu, ada juga yang balik ke Utara dan ada juga yang balik ke Selatan. Keluarga kami diantara yang terawal menetap di sini dan kami sudah rasa bahawa di sinilah kampung kami. Namun ramai juga yang seperti kami, tidak pulang ke kampung asal. Jadi pada malam Hari Raya terdapat lebih 40 orang termasuk kanak-kanak dan remaja yang datang bertakbir dari rumah ke rumah. ( Tahun ini yang paling ramai kerana anak-anak yang dahulunya kecil sekarang sudah jadi remaja dan anak-anak kecil adalah dari kalangan cucu-cucu jiran)

Hari ini mak teh akan masak makanan kegemaran Lia sebelum dia berangkat balik Jordan malam esok.

No comments:

Post a Comment