Saturday 5 September 2009

Hari Ke 15 Ramadhan

Assalamualaikum!

Kicauan burung-burung di luar rumah memecah keheningan pagi. Suasana pada pagi hari ke 15 Ramadhan memberikan ketenteraman jiwa padaku. Terkenang juga kampung halaman di utara di mana aku telah di besarkan. Terbayang juga wajah tua ibuku. Bagaimanalah keadaan dia berpuasa dalam keuzurannya. Dulu semasa muda dia amat kuat melakukan solat sunat Tarawih dan bertaddarus dalam bulan Ramadhan.

Ibu mempunyai dua orang dayang-dayang ( bibik ) menjaganya. Seorang menjaga keperluan dirinya dan seorang lagi mejaga kebersihan rumahnya. Ibu amat bernasib baik kerana di usia tuanya ada anaknya yang mampu mengadakan 2 bibik khas untuknya. Inilah di antara nikmat hidup yang di kurnia Allah SWT kepadanya.

Sahur tadi kami telah menghidangkan roti crussoint dan tuna sandwich berserta cereal dan susu segar. Kelainan menu sahur kami adalah untuk mengelak anak-anak Tahfiz jemu dengan menu nasi sebagai kebiasaan kita. Di harap mereka dapat menyesuaikan perut puasa mereka dengan bersahur makanan sebegini.

Pagi ini, hanya Elite Group Memanah sahaja yang turun ke padang untuk berlatih. Anak-anak tahfiz lain membuat hafazan mereka atau kerja-kerja sekolah. Anak-anak Tahfiz Puteri akan membuat biskut raya dan akan belajar membuat sesuatu resepi baru. ( Aizad yang mengajar mereka sebab aku tidak pandai hal baking )

Katerer kami, Maria akan menyediakan makanan berbuka puasa kami untuk hari ini. Anak-anak Tahfiz tidak akan berbuka di Masjid Negeri pada hari ini kerana ada jamuan berbuka puasa besar besaran di sana. Kami tidak mahu menyusahkan anak-anak Tahfiz kami untuk berebut tempat. ( Dari pengalaman tahun lepas anak-anak Tahfiz terpaksa tunggu lama sebelum waktu berbuka untuk mendapat tempat kerana tidak di berikan tempat khas )

Sekian dulu untuk hari ini. Selamat Menjalankan Ibadah Berpuasa dan Ibadah Sunat !

No comments:

Post a Comment