Tuesday 1 September 2009

Fasa Ke 2 Bulan Ramadhan

Assalamualaikum !

Hari ini telah 11 hari kita berpuasa. Alhamdulillah kita telah selamat menjalankan ibadah berpuasa untuk fasa pertama ( hari pertama hingga hari ke 10 ) di mana Allah SWT menjanjikan Rahmat bagi orang-orang yang berpuasa. Sekarang kita sedang menjalankan ibadah berpuasa untuk fasa ke 2 ( hari ke 11 hingga hari 20 ) kita di janjikan pengampunan oleh Allah SWT.

Anak-anak Tahfiz tekun menjalankan ibadah mereka ( berpuasa, melakukan solat Tarawih hingga 20 rakaat, bertaddarus di malam hari ). Kehadiran mereka dalam asrama hampir penuh apabila beberapa orang yang sakit di jangkiti demam selsema telah sihat dan kembali semula ke asrama.

Alhamdulillah, anak-anak Tahfiz yang lain kelihatan sihat dan ceria walaupun mereka berpuasa. Setiap malam kami beri mereka minuman tambahan seperti minuman isotonik, jus kurma dan susu untuk menguatkan sistem immuniti mereka. Namun mereka juga tidak sabar untuk pulang bercuti untuk bersama-sama keluarga mereka. Di atas whiteboard mereka sudah tertera berapa hari lagi untuk pulang bercuti yang mereka pangkah setiap hari. Sekolah kami akan mula bercuti pada 16 September ini. ( Untuk perhatian ibubapa pada entry yang dahulu mak teh silap letak tarikh cuti bermula ).

Ada sedikit pengumuman kepada ibubapa : Ibubapa boleh mengambil anak-anak pada hari Rabu 16 September selepas jam 11.00 pagi . Sekolah akan bercuti sehingga Ahad 27 September ( Kami lewatkan 1 hari dari tarikh asal ). Jadi ibubapa hendaklah menghantar anak-anak pulang ke asrama pada hari Ahad sebelum jam 6.00 petang. Bagi anak-anak yang terlibat dengan bertaddarus Di Istana mereka akan pulang bercuti lewat sedikit kerana akan menghadiri Majlis Khatam Al Quran Di Istana nanti dimana mereka akan diraikan dan di kurniakan hadiah saguhati.

Sekian, Selamat menjalankan ibadah extra dalam bulan Ramadhan yang mulia ini untuk merebut ganjaran yang banyak.

No comments:

Post a Comment