Sunday 20 September 2009

Hari Raya Pertama

Assalamualaikum!

Nampaknya semua orang sedang rancak beraya. Mak teh nak cuba jadi the first to update the blog for Hari Raya, sedangkan orang lain masih sibuk dengan hal raya. Hehehe!

Sekarang sudah menjelang petang Hari Raya Pertama. Hari ini keluarga mak teh sudahpun beraya. Apa yang kami telah buat sejak bangun pagi tadi? Setelah bersarapan spesial, kami bersiap untuk ke Masjid. Kami bertolak ke Masjid Negeri jam 7.30 pagi. Semasa kami tiba orang belum ramai yang datang. Menjelang jam 8.30 masjid menjadi sesak dibanjiri para jemaah terutama dewan solat jemaah lelaki. Bagi jemaah perempuan ada 2 level, ground floor dan 2nd floor, jadi sangat lapang dan selesa untuk jemaah perempuan terutama bersolat di Tingkat 2.

Setelah selesai solat kami bergambar di kawasan Masjid. Kemudian kami pulang menjamu selera makanan hari raya yang telah disediakan dan makanan yang di hantar jiran sebelah yang sangat baik hati. Kami juga membalas pemberian tersebut seperti yang selalu kami lakukan setiap Hari Raya. Yang bagusnya kami telah berbincang sebelum Hari Raya menjelang, apa yang akan kami masakan supaya kami tidak masak menu yang sama.

Sedang kami makan, datang tetamu pertama ia-itu seorang adik Pak haji dan suaminya. Kemudian adikku datang bersama keluarganya di ikuti oleh keluarga besanku dan anak menantunya. Pecah rekodlah tahun ini pertamakali kami menerima ramai tetamu untuk Hari Raya Pertama.

Anak-anak telah menelefon nenek mereka untuk mengucapkan " Selamat Hari Raya ". Kemudian kami dapat panggilan telefon dari Kin dari London memberitahu bahawa dia akan menunaikan solat Aidilfitri di Kedutaan Malaysia.

Selepas mereka pulang, kami makan lagi dan terus melepak sambil menonton tv kerana keletihan dan kekenyangan.

Maka sambil aku berbaring teringat akan pantun Melayu lama seperti berikut:


Gendang gendut tali kecapi,

Kenyang perut senang hati.


Pulau Pandan jauh ke tengah

Gunung Daik bercabang tiga,

Hancur badan di kandung tanah,

Budi yang baik di kenang jua.


Kalau ada jarum yang patah,

Jangan di simpan di dalam peti,

Kalau ada silap dan salah,

Jangan di simpan di dalam hati.




Kalau ada sumur di ladang,

Boleh kita menumpang mandi,

Kalau ada umur yang panjang,

Boleh kita berjumpa lagi.


Sekian dulu, Salam Ceria untuk semua dari Mak teh !

No comments:

Post a Comment