Thursday 17 September 2009

Berangkat Ke Luar Negara

Salam Semua !

Semalam sekolah kami mula bercuti menyambut Aidilfitri. Ibubapa datang menjemput anak-anak mereka dari jam 11.00 pagi hinggalah jam 6.00 petang. Asrama di tutup jam 12.00 malam kerana kumpulan Taddarus Istana pulang lewat.

Malam tadi di adakan Majlis Khatam al-Quran di Istana Alam Shah, Kelang. Anak-anak tahfiz yang telah bertugas bertaddarus di Istana Kayangan telah di jemput untuk ke Majlis tersebut. Pak haji telah membawa mereka pada jam 6.00 petang ke Istana Kelang. Mereka memakai baju Melayu berwarna biru, bersampin kain songkit dan bersongkok hitam untuk Majlis tersebut. ( Tentu anda dapat bayangkan 'smartnya' mereka ).Majlis itu di hadiri oleh pembesar-pembesar Negeri, ahli-ahli Taddarus kumpulan lain, para jemputan dan kerabat Di Raja.

Selesai Solat Tarawih, Majlis bermula dengan bacaan ayat-ayat suci mengkhatamkan Al-quran. Kemudian ahli-ahli yang bertaddarus menerima hadiah sagu hati berupa satu sampul berisi wang dan sehelai kain songkit. Setelah selesai mereka di raikan dengan jamuan makan. Tentulah anak-anak Tahfiz kami amat teruja menghadiri Majlis tersebut dan sangat gembira menerima hadiah-hadiah yang di beri. Mereka sampai pulang ke asrama jam 11.30 malam.

Hari ini Mak teh dan Pak haji bolehlah relax sedikit. Kami termasuk kesemua anak-anakku akan menghantar anak sulungku, Kin ke lapangan Terbang KLIA, jam 6.00 petang nanti ( Flight 9.30 malam ). Ini adalah keberangkatan ke U.K untuk menyambungkan pelajaran untuk kali ke 2 bagi Kin. Dia mungkin rasa macam balik kampung kat U.K lah kut. Lima tahun yang lalu dia berkampung di Cardiff, tetapi kali ini kat tengah-tengah Kota London pulak. Kami berdoa semoga tidak ada perkara yang tak di ingini yang akan di tempuhnya memandangkan kebelakangan ini di Kota itu ada tunjuk perasaan anti-Islam.

Bagi keluarga kami keberangkatan ahli keluarga keluar Negara untuk menuntut ilmu sudah bermula sejak 14 tahun yang lalu, semasa Amal anak ke2 pergi ke U.K. Selepas itu anak-anak yang lain mengikut jejaknya. Maka sudah menjadi perkara biasalah bagi kami melepaskan anak-anak ke Luar Negara. Perpisahan begini tidak menjadi kesedihan bagiku dan Pak haji.

Nampaknya kami akan berbuka puasa di Lapangan terbanglah. Tak kuasalah aku nak sediakan makanan berbuka puasa dan berangkut-angkut bekalan makanan ke lapangan terbang nanti. Jadi perkara yang paling mudah adalah untuk kami berbuka di fast food outlet kat airport tu. Hehehe! Kalau sesiapa nak join bolehlah!

Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua pembaca blog mak teh!

1 comment:

  1. Selamat belajar buat Kin...alahai tinggal beberapa hari lagi nak raya , sedih pulak saya.

    SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN BUAT MAKTEH SEKELUARGA.

    ReplyDelete