Monday 9 November 2009

Baru Aku Tahu !

Assalamualaikum !

Hari sabtu lalu Pak haji balek dari mendengar tazkirah di Masjid Negeri yang di adakan tiap-tiap Sabtu jam 7.00 pagi ( Majlis Agama bernama Addin ). Seperti biasa Pak haji akan terus memberi tazkirah padaku apa-apa piont yang telah di pelajarinya dari majlis-majlis agama yang di hadirinya.

Kata Pak haji, " Apabila seseorang itu bangun malam untuk bersolat Tahhajud adalah kerana Allah telah memilihnya untuk berbuat demikian. Allah akan mengarah malaikat untuk mengejutkan sesiapa yang dipilihNYA untuk menunaikan solat Tahhajud pada malam itu mengikut waktunya."

Tercengang aku lalu berkata, " Jadi kalau orang itu bangun bersolat Tahajjud, bukan kerana dia hendak melakukannya, tetapi kerana telah di pilih Allah ? Wow ! Istimewanya hamba itu .... menyembah Allah kerana di pilihNYA ! "

" Betul tu ! " kata Pak haji sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.

" Masya-Allah ! Baru aku tahu ........ " terdetik dalam hatiku sambil berfikir lebih dalam perkara-perkara berkaitan dengan point ini.

" Orang itu juga tidak boleh bercerita atau memberitahu kepada orang lain yang dia telah bangun melakukan solat Tahajjud ...... habis pahalanya kalau berbuat demikian. " sambung Pak haji.

( Alhamdulillah, mengenai point ini aku dah tahu ! )

Kebanyakan amalan sunat kita tidak boleh sengaja menunjuk-nunjuk atau menghebahkan kepada orang kerana bukan saja akan hilang pahalanya kalau berbuat demikian, malah akan mendapat dosa sekiranya perbuatan itu dikira riak atau ujub !

Sekian dulu, itu saja yang dapat mak teh kongsikan dengan anda pada pagi ini. Semoga mendapat manafaat.

Wassalam !

No comments:

Post a Comment