Wednesday 4 November 2009

Hujan Hingga Petang

Assalamualaikum !

Hujan turun dari tengah hari tadi belum berhenti. Maka tringatlah mak teh akan lagu Melayu Asli yang bertajuk 'Hujan turun ' Diantara liriknya berbunyi begini :

Hujan turun dari pagi tiada henti,

Ku duduk termenung seorang diri,

Hingga petang Kau ku tunggu tiada datang,

Mungkin putus sudah kasih dan sayang,

Tapi bila hujan reda, alam sunyi sepi...

..............................??

Ku tiada berteman seorang diri.....

Hanya bintang-bintang sebagai pengganti.

Rasanya dah tak betul lirik lagu itu kerana mak teh dah tak berapa ingat. Dulu semasa di kampus mak teh suka menyanyi. Tetapi mak teh tidak menyanyi atas pentas macam arwah Sudirman ( Dia kawan mak teh, 1 year junior ) Mak teh hanya menyanyi kalau masuk bilik air sewaktu mandi. ( seronoknya mak teh menyanyi tak terkira.. lepaskan geram!! ) Mak teh ni walaupun tidak mendapat suara seperti Sharifah Aini suka sangat menyanyi yang melalak lalak tu. Cuma suara itu hanya dapat di dengar sewaktu mak teh masuk bilik air nak mandi. Besstlah apabila dapat menyanyi ....pada zaman itu lah! Dah lama mak teh tak nyanyi camtu ! Hehehe!

Huda sedang berada di Trengganu kerana menjadi sebahgian dari team mengendalikan events berkuda yang di sedang berjalan di Terangganu. Kan ada iklan dalam akhbar " Kuda Sokmo...." Huda telah SMS aku tengah hari tadi, " Sini hujang Sokmo... huhuhu ! "

Aku balas balik , " Duduklah dalang hotel oder nasi ikang boleh makang..." Hehehe!

Kejap tadi ada orang datang bawa 2 karton air mineral untuk anak-anak Tahfiz buat bacaan Yassin dan doa untuk anaknya yang nak ambil peperiksaan SPM tak lama lagi. Insya-Allah kami akan lakukannya esok malam. Baru aku sedar musim peperiksaan sudah hampir tiba!!!

Sebenarnya anak-anak Tahfiz kamipun sedang on study leave. Mereka juga akan menempuh peperiksaan seminggu lagi. Nampaknya anak-anak Tahfiz berlumba-lumba study terutama yang Puteri. Ada yang tak tidur jam 3.00 hingga 4.00 petang ( mengikut jadual ) dan malam mereka hanya masuk tidur jam 11.30 malam. Syabas mak teh ucapkan kepada mereka. Tidak syak lagi merekalah anak-anak yang akan mendapat kejayaan cemerlang kelak ! Insya-Allah ! Kami akan usaha sedaya upaya agar mereka mencapai ' string of A's semasa SPM kelak seperti yang mereka idamkan !

Ingatkah anda peribahasa dan pepatah Inggeris di bawah ini: Renungilah !

Belakang parang sekalipun kalau di asah akan menjadi tajam ( Inikan pula anak-anak Tahfiz yang setiap hari menghafal ayat-ayat suci )

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna ( Ada orang yang akan sesal kemudian )

Berakit-rakit kehulu , berenang-renang ketepian,
Bersakit-sakit dahulu bersenang-senang kemudian.

Kalau tidak di pecahkan ruyung manakan dapat sagunya.

Hanya jauhari mengenal manikam.

Water finds its own level.

A rolling stone gathers no moss.

The grass looks greener on the other side of the fence.

Time and tide wait for no men !

A stich in time saves nine !

Sekian dulu, terima kasih !

No comments:

Post a Comment