Sunday 8 November 2009

Wahai Ibu

Assalamualaikum !

Semalam kami pergi tengok Dr Farah, anak bisan baru melahirhankan anak ke duanya. Alhamdulillah, bayi perempuan itu comel dan sihat. Setelah bertanya khabar, aku mengangkat bayi. Sudah lama aku tak pegang baby jadi aku cubalah teka weight bayi itu. " Tak sampai 3 kg " kataku.

Si ibu tersenyum sambil berkata " 2.95 Kg " . Hehe ! pandai juga aku mengagak !

Sambil berbual dengan Si ibu, aku terkenang peristiwa aku mengandung 10 kali dan melahirkan 9 orang anak. Satu kandungan keguguran. Kalau aku buat flashback semua saat-saat melahirkan amat jelas terpahat dalam memoriku, tetapi malaslah nak mengenangkan kembali setiap detik itu. Ia adalah seperti melihat sebuah filem suspense, pernafasanku akan terasa sesak kembali. Akan terbayang juga muka Dr. Mc Coy yang telah menjadi hero dalam filem-filem tersebut. Alhamdulillah kesemua anak-anakku telah di lahirkan secara normal tanpa pill induce dan tanpa menggunakan banyak drugs sewaktu saat-saat genting.

" Anti passlah pengalaman anti dan beri nasihat pada ... ( adiknya, menantuku yang due date bersalinnya tak lama lagi )" kata Dr. Farah.

" Anti tak mahu banyak cerita, nanti takut pulak dia! " memang susah juga aku nak cakapkan hal-hal seperti itu pada menanatu.

Anyway, balik dari hospital, dengan tidak sengaja aku terbayang semua peristiwa yang berlalu. Tak dapat tidak di samping saat-saat kebahgiaan, ada juga terkenang saat-saat yang memilukan. Susah payah mengandung, melahirkan, membesarkan, mendidik, menyekolahkan anak-anak hanya tinggal dalam kenangan sendiri. Tidak dapat di perkatakan setiap butirnya.

Sekarang aku faham perasaan seorang ibu. Si ibu akan mudah berasa sayu atas perkara-perkara ( kadang-kadang nampak kecil )yang berlaku diantarnya dengan anak-anak tanpa dapat menyatakan kepada anak-anak perkara itu. Si ibu akan terasa terguris di dalam hatinya, namun menyedari peranannya sebagai ibu akan memaafkan segala kesilapan anak-anaknya. Di samping itu Si ibu akan selalu mendoakan kebahgiaan, keselamatan dan kejayaan anak-anaknya.

Aku juga selalu terkenang pada ibuku yang telah banyak berbuat jasa kepada kami. ( Ibu telah membesarkan 9 orang anak sebagai seorang ibu tunggal kerana ayahku meninggal dunia semasa kami masih kecil ) Ibuku yang sekarang udzur kerana usia yang lanjut sedang berada di rumahnya di kampung. Aku tidak dapat selalu menjenguknya. Aku hanya sentiasa berdoa akan kesejahteraannya dan semoga Allah mengampunkan segala dosanya.

Bak kata pepatah , " Seorang ibu boleh menjaga sepuluh anak, tetapi sepuluh anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu. " Semoga ibuku memaafkan dosa-dosaku terhadapnya dan sentiasa mendoakan kebaikkan terhadapku. Ameen !

Syurga itu di bawah tapak kaki ibu !

Wahai ibu aku juga mengimpikan syurga !

Sekian , Wassalam !

No comments:

Post a Comment