Monday 16 November 2009

Peperiksaan Bermula

Salam Semua !

Hari ini peperiksaan bermula dengan peperiksaan syafawi ( oral exam )Al-Quran. Anak-anak Tahfiz Puteri telah bersedia untuk ke sekolah sebelum jam 7.00 a.m. Alhamdulillah, mereka kelihatan sihat, bersedia dan tenang ! Mereka telah di hantar dengan van ( seperti kebiasaannya ) ke sekolah yang terletak 400 meter dari asrama. Bagi anak-anak Tahfiz lelaki mereka berjalan ke sekolah yang hanya terletak di seberang jalan dari asrama mereka.

Setelah selesai peperiksaan syafawi hari ini, esok mereka akan menduduki peperiksaan thariri ( bertulis ) Al-Quran. Kemudian mereka akan berehat 4 hari sebelum menduduki peperiksaan untuk semua mata pelajaran ia-itu, 13 mata pelajaran agama dan 5 mata pelajaran akademik. Insya-Allah mereka akan dapat mencapai tahap kejayaan yang cemerlang.

Kami mendoakan kejayaan mereka dan sudah tentu ibubapa juga mendoakan kejayaan mereka. Namun yang lebih penting bukanlah kejayaan markah di atas kertas tetapi kejayaan pembentukan akhlak dan perwatakan unggul sebagai seorang muslim yang kami terapkan setiap hari.

Untuk mencapai matlamat itu sekolah ini meletakkan tahap disiplin yang tinggi. Untuk mendidik anak-anak menjadi seorang Hafiz atau Hafizoh seperti ini bukanlah satu perkara yang mudah. Selain dari usaha pihak pengurusan sekolah ia-nya memerlukan sokongan padu dari ibubapa. Ibubapa hendaklah memahami matlamat program ini dan menghendaki pembelajaran dan pendidikan anak mereka sedemikian rupa serta memainkan peranan mereka.

Syabas diucapkan kepada ibubapa anak-anak Tahfiz kami. Anda ( seperti juga ibubapa para Huffaz yang lain ) sebenarnya telah dipilih oleh Allah SWT untuk mendapat ganjaran yang besar. Namun, Insya-Allah, kesejahteraan di dunia juga akan anda nikmati.

SYABAS !!

No comments:

Post a Comment