Thursday 26 November 2009

Perjumpaan Keluarga Besar Satu Moyang

Assalamualaikum !

Apa rancangan mak teh untuk cuti Hari Raya Aidil Adha ?

Sekolah kami bercuti 4 hari ( Hari khamis hingga Ahad ). Pada Hari raya ke 2, Aidil Adha keluarga besar sebelah ibuku akan mengadakan perjumpaan keluarga. Hatiku ingin balik turut serta tetapi keadaan mungkin tidak mengizinkan. Maka akupun telah berdoa kepada Allah demi sillaturrahim, kalau elok aku balik menyertai perjumpaan itu, izinkanlah aku balik.

Dari pihak keluarga ibuku, nampaknya ramai yang tidak dapat hadir ( macam-macam sebab, abang sulungku dah meninggal, abang ke2 sedang menunaikan ibadah Haji, kakakku, anak-anak tak dapat cuti, adikku, anak sedang SPM dan seorang lagi adik sedang dlam kesibukan bekerja ).

Kalau dipanjangkan umur ibuku yang merupakan anak tunggal nenekku akan turut serta perhimpunan itu. Insya-Allah, ibuku akan menjadi the Star or the gathering sebab dia adalah waris yang tertua masih hidup dari keturunan moyang kami Haji Salleh dan Umi kalsom.

Kepada sepupu- sepupu ibuku yang seangkatan sepermainan denganku pada zaman kita muda-muda dahulu, aku masih merindui kalian. Jadi, Pak Uneng, Mak Tam, Mak Long Nor, Pak Anjang, Mak Andak Solehah, Mak lang, Mak Cik Zah, sorilah kalau kami tak dapat balik. Kita hanya merancang Allah yang menentukan!

Kepada saudara-saudaraku dari satu moyang, bersyukurlah kita semua diatas kejayaan anak cucu Haji Salleh ! Janganlah kita mengukur kejayaan itu dari segi keduniaan sahaja. Akhir kata, berilah nasihat kepada anak-anak cucu kita agar mereka sedar dan beringat-ingat bahawa kita adalah dari keturunan orang alim, tok guru, pendakwah dan ketua masyarakat. Oleh itu hendaklah segala tindak-tanduk kita mengembirakan arwah nenek moyang kita tersebut. Walaupun kata orang, keimanan & ketakwaan tidak boleh di peturunkan, kita mengharapkan berkat doa tok-nenek kita untuk anak-cucu mereka, kita semua menjadi orang yang beriman dan bertakwa.

Semoga kita semua di rahmati Allah SWT. Ameen!

Sekian, Wassalam !

No comments:

Post a Comment