Thursday 19 November 2009

Ibadah Haji

Assalamualaikum !

Khabarnya hari ini abangku akan berangkat bersama isterinya ke Tanah Suci untuk menunaikan Ibadah Haji. Mereka akan terbang dari Alor Setar ke Subang naik kelip-kelip dan akan di tempatkan di Bangunan Tabung Haji, Kelana Jaya sebelum berangkat malam nanti. Aku bercadang untuk menjenguk mereka di Kelana Jaya sebelum mereka berangkat ke KLIA.

Ini adalah kali kedua bagi abangku menunaikan ibadah Haji. Beberapa tahun yang lalu dia telah pergi bersendirian tanpa isteri. Kali ini lebih kepada untuk menemani isterinya. Aku doakan mereka selamat pergi dan kembali. Semoga mereka mendapat Haji Mabrur !

Bercakap pasal haji, terkenang juga kisah aku dan Pak haji menunaikan ibadah itu 20 tahun yang lalu. Masa itu kami masih muda, umurku baru 37 tahun dan Pak haji 43 tahun. Bagaimana pula kami tergerak hati untuk menunaikan ibadah haji sewaktu umur masih muda ? Padahal masa itu kami bertungkuslumus dalam hal-hal duniawi.( pada zaman itu agak kurang orang menunaikan haji di umur muda ) Ceritanya panjang, cuma bolehlah dipendekkan kepada Taufik Hidayah dari Allah SWT. Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang telah merahmati kami dengan menarik perhatian kami ke hala agama.

Alhamdulillah! Berkat menuanaikan Haji di umur muda, kami dapat memperbaiki diri dalam menjalankan kehidupan seharian. Sejak itu kami lebih cenderung ke jalan agama. Perjalanan hidup kami itu, kalau di umpamakan membawa kereta, kami beloklah sedikit, tidaklah koner baring.

Seronoknya melakukan ibadah Haji sewaktu muda kerana badan kita masih kuat dan sihat. Kesihatan yang baik dan tenaga atau kudrat orang muda, membantu kami melaksanakan ibadah tersebut dengan rancak dan sempurna.

Maka dari pengalamanku itu, mak teh sarankan kepada adik-adik yang masih muda, pergilah menunaikan umrah dan Haji semasa umur masih muda. Insya-Allah ia akan memantapkan keimanan anda dan anda akan mendapat panduan dan pegangan hidup yang kukuh di umur yang masih muda.

Jika di pandang ke belakang, aku amat bersyukur telah melakukan Ibadah Haji. Kalau kami hendak melakukannya sekarang, mungkin kesihatan atau keewangan akan jadi penghalang.

Alhamdulillah !

1 comment:

  1. Salam Mak Teh!

    Eh! Eh! Samalah umur kita masa gi buat haji. I went at the age of 37 too. Tu pun dah rasa macam tua sebab ramai jugak yang younger than me.

    ReplyDelete