Wednesday 12 December 2007

My Novel "Rumah di tepi Bendang"

Assalamualaikum! Few days back I'vs been trying to blog but Net was not up to it. So today Alhamdulillah nak melepaskan gian. As I have promised OO that I would be writing a blook, I will enter parts of the book in the making in my blog. Chapter 1 has been completed in WORDS. So my entry here is part of Chapter 2. Here it goes...

Pada suatu hari Rabu, jam 5.00 petang kelihatan sebuah kenderaan pacuan empat roda penuh sarat dengan muatan penumpang dan barang bertolak dari Shah Alam menuju Utara. Wan Harun yang memandu kenderaan Pajero tersebut, di tempat duduk sebelahnya ialah Yasmin isteri tersayang. Ditempat duduk belakang ialah anak-anak pasangan tersebut Ida, Lia dan Anna melintuk liuk mengikut pergerakkan kenderaan tersebut. Di belakang sekali tempat barangan telah diubah suaikan menjadi tempat tidur, Aly sedang baring, ditangannya ada sebuah mainan. Diatas bumbung kereta yang telah dipasangkan rak barangan penuh dimanafaatkan terikat kemas dengan kain kanvas. Kenderaan sedang meluncur melalui Lebuhraya Utara-Selatan dengan kelajuan sederhana 100 km/j. Wan Harun memangnya seorang pemandu berhemah, jarang beliau memandu laju tetapi kali ini sememangnya beliau tidak boleh memandu laju kerana kerana muatan kenderaan yang terlalu sarat.

Setelah 3 jam dalam perjalanan mereka singgah di sebuah perhentian Plazza Tol untuk solat maghrib dan makan malam. Kemudian perjalanan mereka diteruskan dengan lancar. Malam semakin larut kelihatan semua penumpang dalam kereta sudah nyenyak dilamun mimpi. Wan Harun kusyuk memandu sesekali berzikir dan ada juga masa untuk mengelamun. Dia teringat rumah yang mereka tujui ini sudah tidak dihuni selama 15 tahun. Namun rumah ini tidaklah asing baginya sebab dimasa zaman remajanya dia selalu mengunjungi dan tinggal dirumah itu. Rumah itu adalah rumah Wa Sin iaitu bapa saudaranya yang tua sekali bernama Hussin. Neneknya juga tinggal bersama-sama Wa Sin sehingga nenek meninggal dunia 20 tahun yang lalu.Rumah itu telah ditinggalkan kosong sebab Wa Sin dan isteri telah tinggal bersama anak mereka di Kuala Lumpur Bertahun-tahun yang lalu setelah mereka uzur. Wa Sin dan telahpun meninggal dunia beberapa tahun yang lalu dan isterinya mengikutinya 2 tahun kemudian.

Kerana lamunan mengingati zaman silamnya Wan Harun tidak sedar beliau telah sampai di Plaza Tol Alor Setar Utara. "Min! bangun, dah sampai ni". Yasmin membuka matanya sambil membetulkan duduknya, dia memerhati jam di dashboard kereta menunjukan hampir pukul 12.00 tengah malam. Yasmin menoleh kebelakang, mengejukan anak-anaknya, " Bangun! bangun! kita dah sampai Alor Setar ni" katanya dengan nada ceria dalam loghat utara. Badan-badan yang bertindih tertidur dikerusi belakang mula bergerak-gerak. Kemudian Lia bersuara, " Ye!ye! dah sampai! Bangun ooi! Kita dah sampai" Beberapa minit kemudian tiga orang anak remaja itu pun duduk tegak memerhati keadaan luar laluan Jalan Sultanah yang sedang mereka lalui sunyi sepi, agak suram.

4 comments:

  1. good start, good start indeed!

    hehehehe..

    *tapping fingers on the table while waiting for the sambungan of the story*

    ReplyDelete
  2. Mak Teh,
    Nama your main character ni macam pernah dengar, kat mana ye?

    Well like ondeonde said, it's a good start and I'm also looking forward to reading more.

    ReplyDelete
  3. Sabar OO, bukan mudah nak proceed cerita based on true story ni!

    ReplyDelete
  4. Mazz, ye lah ada juga yang you kenal nama tu tetapi sebenarnya itu nama suami kawan I di Kedah kerana I suka character loving couple tu.

    ReplyDelete