Thursday 13 December 2007

Sambungan Cerita

Kemudian Wan Harun memberi isyarat kepada keluarga yang masih didalam kereta supaya tetap berada disitu. Sambil memegang sebuah lampu suluh ditangan kirinya, tangan kanan memasukkan kunci kepintu kayu dengan lafaz Bismillah, dia membuka pintu tersebut lalu membaca AyatulKhursi. Dia menyuluh kedalam rumah sebelum melangkah masuk dan memberi salam, " Assalamualaikum!" tanpa menunggu jawapan dia sendiri mejawab perlahan "Waaalaikumsalam". Itu adalah adat masuk kerumah kosong yang telah lama diketahuinya. Dengan mengguna lampu suluh Wan Harun dapat mencari suis-suis lampu di dinding. Pantas dia memetik semua suis-suis lampu di ruang yang di masukkinya, kemudian dia terus ke ruang tetamu sebelah hadapan serta memetik suis-suis lampu diruang itu.

Setelah cahaya letrik menerangi ruang tersebut, diperhatikannya sekali imbas keadaan sekeliling ruang itu. Kedudukan semua perabut dan gambar-gambar yang tergantung didinding saperti yang pernah dilihatnya 15 tahun yang lalu. Cuma dua set kerusi yang fesyen zaman enampuluhan itu telah diselimut dengan kain-kain cadar besar. Beberapa saat mengamati keadaan dalam ruang tamu itu memorinya segera membuat gambaran-gambaran flashback. Namun Wan Harun tidak dapat melayan ingatan dan perasaannya segera bergegas mendapatkan keluarganya yang ditinggalkan diluar tadi.

" Ok ! sekarang boleh keluar dari kereta, tolong ayah bukakan tali pengikat kanvas, kita nak turunkan barang-barang dari bumbung kereta. Dalam rumah ok tetapi jangan masuk lagi biar ayah bersihkan debunya dahulu. Min kamu tolong tarik tali dari sebelah sana." Lampu spotlight dan lampu depan kereta dipadamkan dan enjin kereta dimatikan. Di luar cahaya lampu porch terasa sangat kesunyian dan kegelapan malam. Sambil mereka bekerja menurunkan barang-barang dari kereta, bunyi desiran daun-daun buluh semakin kuat berdesir mengikut irama tiupan angin malam. Wan Harun dan isterinya bukanlah jenis manusia yang penakut tetapa ada juga sedikit perasaan cuak didalam hati dalam keadaan yang mereka berada disaat itu. Namun mereka tidak ketarakan perasaan mereka itu kepada anak-anak itu. Anna dan Aly masih berada dalam kereta mata mereka masih mengantuk, memerhatikan apa yang sedang dibuat oleh ayah, mama, serta kakak mereka Lia dan Idah.

Wan Harun menurunkan barang-barang yang perlu dahulu saperti penyapu, penyapu sawang, mop lantai, baldi, sabun pencuci lantai, kain-kain buruk dan surat khabar lama. Kemudian dia memberitahu isterinya, "Abang nak buka kunci bekalan air, meter air ada dihujung sana" sambil menunjukkan kearah kawasan yang gelap. Dia mencapai lampu suluh dan sebilah parang.

2 comments:

  1. this reminds of one big rumpun buluh at the back of our old house, daunnya manyapu atap rumah and coincidently right on top of my room when I was 12! I share that room with my younger sister, Marini. Kadang2 menakutkan bunyi tu, maklum kami kecil lagi masa tu..

    kalau siang kat tepi rumpun buluh tu lah kami main congkak yang lubangnya di gali, buahnya pakai biji getah - what a memory!

    If I have given a choice, I'd choose to live in rumah kampung!

    ReplyDelete
  2. Rumpun buluh ditepi rumah memberikan suasana romantis dengan bunyi desiran daun-daunnya namun ada ketikanya rumpun buluh dan bunyi-bunyinya itu menyeramkan!

    ReplyDelete