Monday 23 March 2009

Permulaan Marathon

Salam Semua !

Hari Ahad semalam adalah hari permulaan bagi sekolah kami bahagian kedua semester pertama. Bermula semalam adalah marathon bagi kami warga sekolah kami kerana mengikut jadual kami tidak akan ada cuti hingga cuti pertengahan tahun pada bulan Jun nanti. Kamipun terpaksa kemaskan ikatan kain masing-masing nak bergasaklah ni kerana persediaan untuk peperikasaan pertengahan tahun.

Seperti biasa hari pertama bermula dengan perhimpunan sekolah. Dalam perhimpunan Pak haji selaku pengetua telah beri amaran-amaran supaya pelajar-pelajar berkerja keras, belajar bersungguh sambil memberi contoh kejayaan seorang murid miskin. Pak haji nak beri perangsang kepada anak-anak tahfiz kami den menyatakan kejayaan seperti itu tidak mustahil sekiranya mereka berkerja keras.

Badan Pengawas sekolah kami yang telah di lantik tahun lepas dan awal tahun ini telah mula berfungsi. Aku telah memberi penerangan dan menunjukkan bagaimana untuk menjalankan tugas-tugas mereka. Semua ini aku berpandukan kepada pengalamku di sekolahku dahulu sebagai pengawas 5 tahun dan sebagai Penolong Ketua Pengawas 2 tahun. Aku akan cuba menyuntik semangat kepada mereka agar mempunyai " pride" dalam menjalankan tugas-tugas sebagai pengawas sekolah kami. Sudah tentunya akan ku bentukkan mereka ini kelihatan segak dan kemas. Mereka dipilih bukan saja atas dasar kecemerlangan pelajaran mereka tetapi juga mempunyai akhlak dan budi pekerti yang baik.

Seingat aku zaman persekolahanku merupakan zaman yang manis dan indah sekali. Setiap hari mempelajari sesuatu yang baru, menjalankan tanggung-jawab sebagai pelajar dan pengawas, membina jati diri dengan aktiviti-aktiviti kokurikulum, mempelajari dengan mengambil contoh-contoh yang baik dari guru-guru, senior dan sekeliling. Aku sangat sedar bahawa personaliti diriku telah dibentuk oleh alam persekolahan.

Oleh itu aku dan Pak haji berazam akan memberi segala yang perlu untuk membina anak-anak tahfiz kami dari segi personaliti dan keilmuan mereka. Dalam ketegasan kami mendidik mereka kami akan cuba memberi keindahan alam persekolahan kepada mereka. Tidak dapat dinafikan apabila mereka telah masuk kesekolah kami dan kami bertanggung-jawab mendidik mereka, setiap waktu bersama mereka, maka kasih kami kepada mereka adalah seperti kasih anak-anak sendiri.

Semoga anak-anak tahfiz kami akan mencapai kejayaan gilang-gemilang dunia dan akhirat. Ameen!

3 comments:

  1. Selamat bermarathon !!

    InsyaAllah anak2 tahfiz tu akan cemerlang .

    ReplyDelete
  2. Thanks Sarina!

    Semoga kepercayaan anda terhadap kami tidak meleset. Sama-samalah kita berdoa kejayaan mereka itu. Ameen!

    ReplyDelete
  3. kalau tengokkan silibus belajar mereka tu, Insyaallah, mereka akan beroleh kejayaan dunia dan akhirat..
    tahniah Mak Teh dan Pak Haji...

    ReplyDelete