Wednesday 18 November 2009

Dalam Dakapan Kesunyian

Assalamualaikum!

Hujan sedang turun membasahi balkoniku. Angin agak kuat meniup masuk ke ruang ini. Pohon-pohon di hadapan dan di sisi rumahku bergoyang. Keadaan sekeliling dan dalam rumah sepi. Aku tinggal kesaorangan. Kenapa ? Kemana semua penghuni ?

Pak haji keluar ada urusan. Huda keluar ke Kelab Ekuin STC. Oleh kerana cuaca sejuk, Jat yang kurang sihat berkurung dalam bilik.( Kemungkinan sudah belayar ke pulau dudur i.e tidur ) Anak bertuah aku entah dimana ( mungkin di bilik laudry, sedang membuat laundry ) Kesunyian juga di sebabkan sekarang adalah waktu mengumpul tenaga ( waktu tidur ) bagi semua anak-anak Tahfiz termasuk anak-anak Tahfiz kecil ( hari ini Cikgu Wani lebihkan masa tidur mereka, kerana mereka dah habis exam ).

Kadang-kadang bila aku tinggal kesaorangan mulalah aku membilang dan mengira-ngira mana lagi anak-anakku. Ok, besar kemungkinan Yanna dan Aly sedang mengikuti kuliah mereka di Cairo, Mesir. Lia pula baru saja sms menyatakan akan masuk untuk peperiksaan praktikal di Irbid, Jordan. Kin sudah tentu sedang mengharungi cuaca sejuk di London. Seorang lagi anak dan menantuku sedang bekerja di pejabat mereka di Kuala Lumpur. Polly burung kakaktua peliharaanku juga senyap, tiada mengeluarkan bunyi. Dia juga seolah-olah mengerti masa begini elok dikekalkan suasana sepi.

Jadi, apa yang aku nak buat selepas ini ? I will make myself a cup of Earl Grey tea and eat some biscuits, sementara menunggu azan asar. Bukan mudah aku nak dapat kesunyian dan keamanan begini . Hehehe !

1 comment:

  1. sekali sekala melayan kesunyian sambil diiringi tea dan biskut ... best tu .

    ReplyDelete