Saturday 21 November 2009

Dapat 5 A, Nak Hantar Sekolah Tahfiz ?

Assalamualaikum !

Selepas keputusan UPSR di umumkan, boleh dikatakan telefon kami tak putus-putus berdering. Mulalah ibubapa meraba-raba kat mana nak hantar anak-anak mereka bersekolah menengah. Kami juga di kunjung oleh ibubapa serta keluarga mereka yang ingin mengambil tahu lebih dekat mengenai sekolah kami.

Ibubapa yang lebih advance, telahpun bertanya dan berkenalan dengan kami awal-awal lagi. Jadi mereka telah di beri tarikh untuk datang temuduga. Ada yang telahpun datang temuduga dan daftar anak mereka seminggu-dua yang lalu.

Sekarang giliran kami pula bertanya ibubapa, " Kenapa nak menghantar anak ke sekolah Tahfiz ? " Maka macam-macam jawapanlah yang kami perolehi. Jawapan mereka akan menentukan samaada kami akan memilih anak mereka untuk masuk sekolah ini atau tidak. Sebenarnya kejayaan seseorang anak di sekolah ini akan bergantung kepada attitude ibubapa. Pengajian aliran ini tidak boleh di ambil remeh oleh ibubapa.

Mungkin ada yang berkata, " Kenapa eksyen sangat mak teh ? Orang dah minta, terima sajalah ! "

Mak teh susah nak jawab panjang-panjang di sini. Ringkasnya bolehlah mak teh katakan pengalaman ( pahit ) telah mematangkan kami. Kami tidak mahu pisang berbuah dua kali, atau pepatah Inggeris berbunyi, " Once beaten, twice shy " . Insya-Allah dengan pengalaman kami, di harap akan kuranglah kesilapan memilih calon pelajar dan keluarga mereka.

Wassalam !

1 comment:

  1. Salam
    True, Mak Teh. It depends on the family's vision & tahap keyakin terhadap janji-janji Allah.
    InsyaAllah, selepas berjaya menghafaz 30 juzu', akan dipermudahkan utk belajar ilmu dunia. From our personal family experience.

    ReplyDelete