Wednesday 20 July 2011

Adab Di Masjid ( Negatif )

Assalamualaikum!

Setiap kali Ramadhan tiba, ramai orang mengunjungi masjid untuk mendapat pahala bersolat terawih. Kadangkala ada saja perkara yang aku ternampak yang ingin aku beri sedikit teguran terutama untuk kaum wanita.

Ada anak-anak remaja dan gadis pergi ke masjid dengan pakaian tak sesuai. Aku pernah lihat ada yang memakai baju bertangan pendek, ada baju yang nipis, ada yang memakai baju rumah ( housecoat ), baju & seluar tidur dan ada juga yang memakai seluar jeans yang ketat. Apabila berpakaian begitu dan mereka tidak mengenakan telekung yang penuh maka kelihatan amat tak elok.

Ada orang yang suka berebut saf hadapan sedangkan bagi wanita saf yang belakang lebih mendapat banyak pahala.

Ada orang yang suka berbual apabila sudah masuk saf sementara menunggu untuk menunaikan solat. ( Ada-ada saja topik perbualannya dari kisah anak cucu hingga ke gosip panas )

Ada orang suka membiarkan saf renggang, iaitu tidak merapatkan saf dengan cara bergerak rapat ke kanan.

Ada orang memakai hiasan yang berlebihan merupakan barang kemas ditangan dan pernah aku ternampak seorang makcik yang memakai diluar telekungnya rantai emas dan loket yang besar.

Ada orang yang memakai makeup dan wangian yang berlebihan.

Ada orang yang membunyikan bacaan dalam solatnya terlebih kuat sehingga mengaggu jemaah lain.

Ada orang yang bawa ke masjid anak kecil yang tak boleh dikawal sehingga mengganggu jemaah lain.

Ada orang yang membawa anak yang belum mumaiyyiz meletakkan anaknya solat dalam saf diantara orang dewasa. Seeloknya letakkan mereka dihujung saf atau di saf kanak-kanak di belakang supaya saf tidak dikira terputus.

Ada orang yang membawa barang untuk di jual didalam masjid. Hukumnya haram dan perniagaan di jamin rugi. Aku pernah tengok orang jual handphone dalam masjid.

Ada orang bersolat sunat ( selain dari sunat tahiyatul masjid ) apabila orang sedang memberi tazkirah.

Ada orang makmum yang mendahului pergerakan Imam. Seelok-eloknya tunggulah sesaat dua sebelum melakukan pergerakan mengikut Imam.

Ada orang tergesa-gesa melakukan solat tahiyatul masjid apabila azan sedang berkumandang.

Ada orang yang telah memakan makanan yang busuk seperti petai, durian atau bawang putih kemudian datang bersolat berjemaah di masjid.

Ada orang yang tidak memakai stokin kaki, kemudian kainya singkat menampakkan kaki apabila dia sujud.

Ada orang yang memakai anak telekung yang berhias manik dan renda hingga menutup dahi.

Ada orang yang melangkah dihadapan orang yang sedang solat.

Ada orang yang suka mencelah ke saf yang hadapan walaupun saf dah penuh dan sempit.

Itulah di antara perkara-perkara yang mengundang teguranku untuk perhatian kita bersama. Esok aku akan senaraikan Adab di Masjid perkara positif. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment