Thursday 21 July 2011

Adab Di Masjid

Assalamualaikum!

Hari ini Mak teh nak terangkan mengenai adab di masjid termasuk perkara yang perlu kita lakukan sebelum ke masjid.

Pertama, kita hendaklah mengambil wudhuk sebelum melangkah ke masjid. ( Mandi serta bersihkan diri, berus gigi, memakai pakaian yang bersih dan bagus adalah diantara perkara yang disarankan. Bagi orang lelaki mereka di galakkan memakai wangi-wangian.)

Semasa dalam perjalanan ke masjid elok membaca doa " Allahummaj'al fi khalbi nurron, wafii lisaani nurron, waj'alfi sam'ii nurron, waj'alfii basori nurron, waj'almin kholfi nurron, wamin amaami nurron, waj'almin fauqi nurron, wamin tahti nurron. Allahumma a'thini nurron. " yang bermaksud, " Ya Allah nyalakanlah dalam hatiku suatu cahaya, pada lisanku suatu cahaya, pada pendengaranku suatu cahaya, pada pandanganku suatu cahaya, dari arah belakangku suatu cahaya, dari arah depanku suatu cahaya, nyalakanlah dari arah atasku suatu cahaya, dari arah bawahku suatu cahaya. Ya Allah limpahkanlah cahaya kepadaku.

Apabila masuk ke masjid hendaklah membaca doa, "Allahumaftahli abwaaba rohmatik " yang bermaksud " Ya Allah bukakanlah pintu-pintu rahmatMu untukku."

Apabila melangkah masuk kedalam masjid hendaklah mendahulukan dengan kaki kanan.

Apabila sudah berada di dalam masjid hendaklah terus melakukan solat sunat Tahiyatul Masjid sebelum kita membuat perkara lain seperti duduk beriktikaf atau berzikir.

Hendaklah kita niat beriktikaf apabila duduk dalam masjid sambil berdiam diri mengingati Allah.

Apabila selesai muazzin melaungkan azan dirikan solat sunat sebelum solat fardhu.

Apabila orang sudah bersedia hendak menunaikan solat berjemaah hendaklah mengambil tempat dalam saf bergerak ke kanan untuk merapatkan saf, Hendahlah melangkah ke saf hadapan jika nampak ada kekosongan.

Apabila solat berjemaah, hendaklah mengikuti pergerakan Imam tanpa mendahuluinya, seeloknya beberapa saat selepas Imam melakukan pergerakan itu.

Selepas selesai solat, bolehlah berdoa dan berzikir bersama-sama Imam.

Bolehlah melakukan solat sunat selepas solat fardhu ( melainkan pada waktu asar dan waktu subuh )

Apabila melangkah keluar masjid hendaklah membaca doa, " Allahummainni asaluka fadhlik " yang bermaksud Ya Allah sesungguhnya aku memohon kurniaMu.

Semoga anak-anak buah Mak teh mendapat faedah dari keterangan di atas.

No comments:

Post a Comment