Wednesday 6 July 2011

Minta Maaf !

Assalamualaikum!

Semalam ada 3 orang telefon menjemput anak-anak tahfiz ke majlis kenduri di rumah mereka. Dengan perasaan serba salah kami terpaksa menolak 2 dari jemputan tersebut. Satu jemputan untuk kenduri majlis tahlil, satu lagi jemputan untuk kenduri kesyukuran masuk rumah baru yang terletak luar Shah Alam. Terpaksalah Pak haji menjelaskan dengan panjang lebar kenapa kami tidak dapat memenuhi undangan itu. Kami memohan banyak maaf kepada mereka. Kami hanya menerima jemputan yang ketiga.

Seperti yang aku terangkan dahulu, kalau kami menerima semua jemputan anak-anak tahfiz tidak ada masa untuk menghafal Al-Quran. Petang hari selepas asar mereka menulis ayat-ayat al-quran yang mereka akan menghafalnya malam nanti. Dimalam hari mereka diwajibkan menghafal 1 atau 2 muka ayat-ayat suci itu mengikut kemampuan mereka.

Jadi orang mungkin bertanya, jemputan bagaimana yang kami terima? Kami menerima jemputan dari Masjid Negeri, jemputan dari Istana, dari SUK, dari keluarga pelajar, penderma-penderma yang sedia menderma dan penduduk di kejiranan kami. Ada satu lagi jemputan yang kami sedia terima setiap tahun pada bulan Ramadhan ia-itu jemputan dari sebuah hotel 5 bintang di Shah Alam. Hotel tersebut telah meraikan anak-anak tahfiz kami dengan jamuan yang mewah dan paket duit raya setiap tahun. Anak-anak tahfiz amat suka dan menunggu jemputan ini. Kebiasaannya untuk majlis di hotel tersebut anak-anak tahfiz akan di jemput dengan kenderaan hotel pada jam 6 petang. Majlis bermula dengan bacaan surah Yassin dan doa selamat. Kemudian apabila masuk waktu maghrib, kami di hidangkan sedikit juadah dan air untuk berbuka puasa. Kemudian kami menunaikan solat maghrib ( disertai bersama kakitangan hotel dan sebahgian pelanggan ). Selepas solat kami di jemput makan di dewan makan. Selepas itu kami menunaikan solat Isya dan seterusnya solat Terawih. Setelah solat Terawih kami akan di jemput makan sekali lagi. Sukacita kami telah mendapat jemputan dari hotel itu semalam dan telapun menyatakan kesudian kami. Bak kata pepatah, kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan! Terima kasih, terima kasih banyak-banyak!

Namun begitu kami bersedia menerima permohonan untuk membaca tahlil, doa selamat dan solat hajat yang kami lakukan di asrama setiap malam jumaat. Selalulah kami menerima permintaan seperti itu dan anak-anak tahfiz sentiasa melakukannya. Kata orang-orang yang pernah meminta anak-anak tahfiz mendoakan untuk mereka, doa anak-anak tahfiz berkat dimakhbulkan Allah. Begitulah yang mereka ceritakan kepadaku. Wallahua'lam!

No comments:

Post a Comment