Friday 1 July 2011

Jadi Tetamu Dan Ada Tetamu

Assalamualaikum!

Semalam seorang wakil Masjid Negeri telah telefon menjemput anak-anak tahfiz menghadiri kenduri aqiqah yang diadakan di Masjid. Keluarga kakitangan masjid telah mendapat seramai 6 orang bayi (baru dilahirkan ). Sukacitalah warga Mtaqsa menerima jemputan itu kerana kami dikira sebagai keluarga Masjid juga. Aktiviti seperti ini akan mengeratkan masyarakat dengan anak-anak tahfiz dan anak-anak tahfiz pula akan belajar mengendalikan diri dalam aktiviti kemasyarakatan dan keagamaan.Pak haji rasa besar hati melihat anak-anak didiknya diraikan dan dijemput duduk di belakang Imam dan untuk sama-sama berdoa dan bersolawat ke atas Nabi Junjungan (S.A.W ) Mereka di perkenalkan kepada bayi-bayi tersebut dan mereka mendapat buah tangan setangkai bunga telur. Setelah itu mereka dijemput menikmati jamuan bersama tetamu-tetamu lain.

Selalu juga anak-anak tahfiz menerima jemputan ke majlis-majlis perkahwinan, aqiqah, tahlil, tazkirah, doa selamat dan berbagai lagi. Pak haji terpaksa menapis jemputan-jemputan kerana kalau kami menerima semua jemputan, maka anak-anak tahfiz akan menjadi terlalu sibuk hingga mereka tidak akan ada masa untuk menghafal Al quran dan mengulangkaji pelajaran mereka. Seperti yang anda telah maklum anak-anak tahfiz kami mempunyai jadual waktu yang sangat padat setiap hari.

Pagi tadi kami menyambut kedatangan tetamu istimewa. Ada 2 orang pegawai bank mengunjungi kami dari sebuah bank yang berdekatan. Mereka datang membawa rezeki kepada kami iaitu merupakan sekeping cek zakat perniagaan mereka. Sudah tentulah kami mengalu-alukan kedatangan mereka dengan senyum lebar dan sedikit juadah yang disediakan. Tahun ini merupakan tahun ketiga mereka menyumbang zakat kepada kami. Zakat di terima diiringi doa agar mereka mendapat keberkatan dalam usaha perniagaan mereka. Jazakallah!

Minggu hadapan kami ada lagi tetamu. Kami akan dikunjungi oleh sekumpulan pelajar-pelajar dari sebuah sekolah menengah kebangsaan di Lembah Kelang. Mereka ingin melihat cara anak-anak tahfiz MTAQSA menghafaz Al qurqn dan menjalani aktiviti harian. Mereka juga ingin melihat ko-kurikulum yang kami kendalikan terutama aktiviti memanah. Insyaalah kami akan menyambut kedatangan mereka dan akan meraikan mereka yang sudi untuk menjenguk kami. Selamat Datang wahai tetamu-tetamu kami. See You next week !

No comments:

Post a Comment