Thursday 14 July 2011

Sibuk Dengan Aktiviti

Assalamualaikum!

Hujung minggu lepas hingga hujung minggu ini kami memang sibuk. Bermula pada hari Sabtu kami warga MTAQSA telah menyambut dan meraikan rombongan pelajar dari Kelab Tahfiz SMK seksyen 10, Kota Damansara. Nampaknya mereka yang datang mengunjung dan mereka yang menerima kunjunganpun sangat gembira. Puas hati Pak haji melihat anak-anak didiknya pandai meraikan tetamu.

Mula-mula, Anak-anak tahfiz MTAQSA membuat persembahan kawad dan memanah. Selepas itu kami adakan sedikit majlis menyambut mereka dengan kata alu-aluan dan persembahan. Kemudian ramai-ramai bersama tetamu melagukan Asmaulhusna & Surahtulfil Quran sebelum di jemput menikmati hidangan. Selepas makan ada persembahan bacaan al-quran mengikut beberapa riwayat qiraat dan bacaan bertaranum oleh 2 orang pelajar kami. Diikuti dengan acara anak-anak tahfiz menunjukkan cara menulis al-quran dan khat. Kemudian anak-anak tahfiz mengiring tetamu bersolat di Masjid Negeri. Selepas pulang dari masjid ada jamuan makan tengah hari sebelum majlis perpisahan pada jam 2.30 petang. Kelihatan pelajar yang datang berkunjung dan anak-anak tahfiz bermesra mengikat silaturrahim. Acara perpisahan semua orang berselawat sambil bersalam-salaman dan akhir sekali bergambar beramai-ramai.

Pada hari Ahad pula anak-anak tahfiz dibawa mengunjungi pameran yang sedang berlangsung di bangunan Yayasan Restu. Anak-anak tahfiz menyertai seminar, menyertai pertandingan menulis khat dan kuiz yang telah dianjurkan oleh Yayasan Restu. Hampir satu hari mereka berada di situ.

Hari Isnin lalu, ahli keluargaku menyambut kepulangan anakku Lia dari Jordan. Hampir satu hari pula kami di Klia kerana menemani Lia yang sampai awal tanpa begasinya yang sampai dengan flight yang lewat petang. Anyway kami amat bersyukur dan gembira kerana Lia sudah selamat pulang ke pangkuan keluarga. Sementara Lia bercuti ini, dia akan ditugaskan untuk mengajar subjek Biology & Add Maths di sekolah kami. Dia juga akan cek kesihatan anak-anak tahfiz dan memberi penerangan First Aid.

Hari Sabtu ini, kami akan adakan majlis kesyukuran, tahlil dan menyambut Ramadhan. Seperti tahun-tahun yang lalu kami menjemput seluruh warga Mtaqsa, jiran-jiran, saudara-mara dan sahabat handai. Ibubapa anak-anak Tahfiz yang ada mengikuti blog ini di jemput juga kalau ingin bersama anak-anak. Majlis bermula jam 9.30 pagi. Kami berdoa semuanya akan berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment