Monday 18 July 2011

Adab Makan Di Majlis Jamuan

Assalamualaikum!

Hari ini anak-anak tahfiz puasa sunat. Ada 3 orang yang tak berpuasa kerana demam.
Demam selsema dan sakit tekak melanda sekolah kami. Mungkin juga kerana keadaan cuaca yang panas dan berjerebu. Mereka sudah di beri ubat dan makanan tengah hari. Sebenarnya mak tehpun kena penyakit ini. Dah 2 hari mengalami selsema, sakit tekak dan sakit kepala.Dah makan panadol, dapatlah sedikit kelegaan.

Tengah hari tadi aku masak sphagetti untuk anak-anak tahfiz Junior. Nak beri mereka rasa masakan itu kerana pada majlis kenduri hari sabtu lalu, kami tidak menjemput mereka secara resmi. Anak-anak tahfiz junior, tidak tinggal di asrama, mereka dikira sekolah harian, jadi hujung minggu mereka tidak bersama kami.Namun begitu untuk majlis-majlis yang spesial seperti Majlis Hari Raya Puasa Enam, setiap tahun mereka dan keluarga di jemput bersama.

Seronoklah menjamu anak-anak tahfiz kami, mereka akan menikmati makanan dan tidak akan membazir. Mereka semua telah kami latih supaya beragak mengambil makanan dan sekiranya mereka mengambil makanan itu mereka mesti habiskan. Oleh itu, pada setiap majlis jamuan pinggan mereka akan licin. Pak haji telah menekankan adab makan kepada anak-anak tahfiz terutama dalam majlis buffet, ambil sedikit makanan dahulu kalau rasa sedap bolehlah pergi ulang mengambilnya. Jangan di timbunkan makanan dalam pinggan. Jangan masukkan semua makanan dalam satu pinggan. Ada pinggan dessert untuk meletakan pencuci mulut atau dessert. Oleh kerana sudah biasa dengan keadaan begini aku jadi upset apabila melihat pinggan orang yang menghadiri jamuan bertimbun dengan sisa-sisa makanan.

Baru-baru ini di rumah adikku yang mengadakan majlis hari jadi, aku ternampak pembaziran makanan oleh anak-anak sekolah berumur diantara 9 ke 14 tahun. Bayangkan ketulan ayam yang besar hanya di makan sedikit kemudian disisakan. Aku ke pasar setiap hari membeli ayam yang harganya RM 8 sekilo. Aku jadi marah (upset) melihat pembaziran itu. Maka secara tak disedari, aku terus menegur anak-anak itu supaya makanan yang di ambil hendaklah dihabiskan. Terbeliak mata seorang anak yang berumur 14 tahun melihat pinggannya yang bertimbun dengan makanan yang terpaksa dihabiskannya apabila mendengar teguranku. Kebetulan juga ada seorang bapa yang datang bersama anak-anaknya, aku ternampak dia kemudian menghabiskan makanan yang di sisa oleh anak-anaknya. Rasa serba salah pula kerana aku telah membuat teguran itu. Anyway rasa bagus juga kerana tidak ada lagi sisa makanan terbuang selepas teguran itu.

Untuk juadah berbuka hari ini, kami akan hidangkan, buah kurma, nasi putih, ayam masak merah, telur mata kerbau berbawang kicap, sayur sawi manis, koay teow spesial, buah tembikai dan teh tarik.

Nota: Ada orang tanya kenapa aku sekejap jadi mak teh dan sekejap jadi mak aji? Explaination: Mak aji kerana aku isteri Pak aji. Jadi warga Mtaqsa dan keluarga mereka dan orang di pasar menyebut dan mengenali aku sebagai Mak aji. Mak teh ialah kerana aku berpangkat Mak teh dalam keluarga besar kami. Anak buah memanggil aku Mak teh. Mak teh kurang di senangi kerana selalu menegur kesilapan anak buah. Minta maaf kepada anak buah mak teh kerana terpaksa tolerate your mak teh yang laser! ( Tapi selalunya ada kebenaran dalam teguran itukan? He,he! )

Terima kasih kepada pengikut blog mak teh yang budiman. Salah perkataan dan silap teguran harap di maafkan. Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarrak !

No comments:

Post a Comment