Saturday 2 July 2011

Hari Outing

Assalamualaikun!

Hari ini hari Outing bagi anak-anak tahfiz. Mengikut takwim MTAQSA dalam masa 5 atau 6 minggu anak-anak tahfiz belajar, mereka diberi 1 hari keluar bersama ibubapa atau waris. Ini yang kami namakan hari Outing, selalunya jatuh pada hari Sabtu. Ibubapa boleh mengambil anak-anak mereka bawa keluar dari jam 11.00 pagi hingga 6.30 petang.

Mulai jam 10.00 pagi kereta ibubapa sudah mula berderet depan asrama. Terpaksalah ibubapa menunggu kerana anak-anak mereka sedang mengikuti kelas maths.Jam 10.30 sudah ada ibubapa yang menunggu hendak berjumpa Pak haji. Perjumpaan dengan Pak haji diaturkan untuk ibubapa yang anak-anaknya ada masaalah disiplin atau prestasi pembelajaran. Mak ajipun ada bersama untuk berbincang dengan ibubapa mengenai anak-anak.Hari ini kami bejumpa dengan berbelas pasang ibubapa. Hampir jam 1.00 tengah hari barulah selesai perjumpaan tersebut.

Keletihan bagi Pak haji dan Mak aji amatlah terasa pada hari ini. Agaknya faktor usia menyebabkan kami berasa demikian. Selepas makan dapatlah kami berehat sehingga anak-anak tahfiz kembali ke asrama jam 6.30 nanti.

Jam 6.00 petang, anak-anak mula kembali ke asrama. Telefonpun mula berdering, panggilan dari ibubapa yang menyatakan mereka tidak sempat hantar anak sebelum maghrib. Begitu juga handphone buzzing dengan mesej ibubapa meminta kebenaran menghantar anak lewat sedikit. Kisah beginilah yang selalunya berlaku apabila mereka keluar Outing. Ada ibu yang telefon meminta anak-anak tahfiz diberi cuti lebih. Mahu saja aku menuruti permintaannya kerana akupun berasa amat keletihan. Nantilah aku akan usul perkara ini di mesyuarat akan datang. Aku akan usulkan kepada Pk Haji agar hari Outing dilanjut supaya anak-anak tahfiz pulang ke asrama pada petang keesokkannya! Apa pendapat anda? Adakah Pk haji akan bersetuju?

No comments:

Post a Comment