Sunday 16 December 2007

Hembusan Angin Yang Nyaman

Jam menunjukkan 8.00 pagi, keluarga dari Shah Alam yang baru pindah itu sedang bersarapan pagi. Mereka bersarapan ala camping saja, diatas lantai alas surat khabar lama dan makanan di makan terus dari bungkusan yang dibeli. Sekejap saja merekapun selesai bersarapan.

Tingkap-tingkap rumah yang telah lama tidak dibuka itu telah dibuka. Hembusan angin lembut dari kawasan bendang sangatlah nyaman.Rumah satu tingkat dikenali sebagai 'VILLA SERIWANI' yang selama ini kaku seolah-olah hidup semula.Cahaya matahari menjenguk masuk ke dalam rumah. " Aly sukalah rumah ni mama! Besar ye rumah Tok Wa ni. T.V tu boleh pasang ke ayah?" kata Aly sambil menunjuk ke arah TV besar model lama yang terletak disudut ruang tamu.

"Tu tv model lama, gambarnya hitam putih, rasa ayah dah tak boleh pakai! Nanti kemudian ayah cuba pasangkan " kata Wan Harun.

Selesai bersarapan Ida kemaskan bekas sarapan di masukkan dalam plastik sampah. Yasmin dan Lia kemaskan tilam-tilam tempat tidur dilipat dan disusun rapi disatu sudut.Beberapa minit kemudian mereka mula membersih mencuci rumah itu. Mereka mulakan dengan mencuci lantai ruang ke dapur dan ruang dapur. Kemudian air basuhan melimpah ke porch belakang dan ruang luar rumah tepi dapur, jadi bahagian itu juga dicuci. Membersihkan sawang kerja Idah, mengangkat mengemas barang kerja yasmin, membasuh lantai kerja wan Harun, mengelap tingkap dan perabut kerja Lia, sedangkan peranan Aly adalah membantu ambil itu dan ini.

Dua jam kemudian mereka berehat di porch belakang sambil menikmati minuman teh panas dan biskut. Sambil rehat mereka menikmati hembusan angin yang sepoi-sepoi, menyejukkan badan mereka dan mengeringkan keringat mereka. Angin juga membuatkan daun-daun pisang melintuk-liuk dan daun-daun kelapa melambai-lambai. Desiran daun yang paling ketara ialah desiran daun buluh dan bunyi dari batang-batang buluh yang bergesiran. Namun disuasana pagi yang nyaman sebegini bunyi-bunyi itu kedengaran indah dan romantis tidak seperti yang dialami pada malam tadi. Di siang hari keadaan halaman sekeliling rumah jelas kelihatan hijau dan indah, ditanam dengan rumpun-rumpun pisang, pohon-pohon mangga dan kelapa. Ditepi alur yang mengalir lesu tidak berapa jauh disisi rumah ada deretan rumpun-rumpun buluh dan pohon-pohon kelapa yang tinggi.Seberang alur terhampar sawah yang luas saujana mata memandang. "Ahh, indah sungguh suasana kampung ini!" kata Wan Harun, penuh nostalgia.

2 comments:

  1. I can imagine suasana yang indah di kampung when I read this!

    bestnya!!! everthing is green and sayup mata memandang I guess!

    ReplyDelete
  2. Kami masih merindui rumah dan kampung itu!

    ReplyDelete