Wednesday 12 December 2007

Sambungan Novel

Penghujung jalan Sultanah, ada persimpangan, kenderan dipandu ke kanan menuju ke utara. Kira-kira 20 minit kemudian, 10 km dari Alur Setar, kenderaan dibelok ke kanan memasuki kawasan halaman luas sebuah rumah. Bagi Wan Harun dia berasa seolah-olah telah pulang ke kampung, ke rumahnya sendiri. Bayang rumah dan pokok keliling kelihatan berbalam-balam ditempat yang terkena simbahan cahaya lampu kereta sedangkan keadaan sekeliling gelap gulita. Di sekeliling kawasan rumah itu telah ditanam dengan banyak jenis pohon-pohon mangga dan pisang. Ada juga deretan pohon kelapa dan beberapa rumpun buluh dikawasan tepi alur berhampiran.Wan Harun memandu kenderaannya masuk ke dalam porch belakang. Lampu kereta yang cerah menyuluh pintu dan kawasan belakang rumah serta merta menampakkan keaadan rumah yang telah lama ditinggalkan, penuh dengan sampah daun-daun kering habuk di lantai dan sawang disetiap penjuru.

Wan Harun membuka pintu kereta, angin sepoi sepoi sedang bertiup, kedengaran desiran daun buluh mengikut irama tiupan angin dan disertai dengan bunyi kreeeek dari batang buluh yang bergeseran. Sebelum keluar Wan Harun berkata "Jangan keluar lagi nanti saya bukankan suis lampu dahulu. "Hati-hati Wan!" kata Yasmin sambil memerhati jam kereta menunjukkan 12.30 malam. Semua orang dalam kenderaan diam memerhatikan Wan Harun menggunakan kunci yang dibawa bersama, membuka pintu grill luar. Kemudian Wan Harun pergi ke suis utama didinding luar sebelah kawasan dalam grill itu. Setelah beberapa suis dipetiknya sekelip mata keaadaan menjadi terang benderang. "Ahh lega!" kata Yasmin. Lia membunyikan suaranya cuba mengejutkan aly yang sedang nyenyak tidur di bahagian belakan kereta.

2 comments:

  1. He, he, memang terasa tension melakar cerita ini, sebab perasaan didalam penuh emosi! Anyway feel like telling you the story as compared to when typing in words.

    ReplyDelete